Friday, May 24, 2013

Tunjuk Perasaan.


Sekarang jam 4.19 pagi (am) setelah bangun tidur aku buka Fb dulu untuk melihat apa-apa peristiwa yang baru belaku jika ada, sebelum memulakan ihya' al.lail yang berhubung terus dengan Allah,  rasanya tiada peristiwa yang menonjol kecuali peristiwa-peristiwa kesinambungan sahaja. Aku terbaca  "SuaraRakyat505" di dalam Malaysiakini, lantas teringat kisah diriku pada hari Khamis 05.05.05 yang telah lama berlalu. Pada hari itu diriku diraikan oleh warga sekolah yang aku bertugas , aku diarak bergerak mulai  Medan Perhimpunan Sekolah sehinggalah pintu pagar sekolah, kemudian menaiki kereta sehingga ke rumahku yang jaraknya dari sekolah kurang lebih 70km.

Semasa aku diarak itu aku terdengar suara " mohon maaf banyak-banyak ustaz" aku tidak dapat menjawab suara-suara itu kerana terlalu ramai, aku tidak bimbang dengan peristiwa gagal menjawab itu kerana di dalam hati, aku telah memaafkan semua mereka itu sebelumnya, tiada siapa pun yang tidak aku maafkan. Aku sentiasa memaafkan semua orang dan memohon keampunan untuk diri dan semua orang Islam sama ada yang telah mati atau yang masih hidup, hal itu aku lakukan dengan hati yang ikhlas, dengan harapan aku juga diampunkan Allah terhadap semua dosaku sama yang sengaja atau sebaliknya. Tarikh itu hampir sama dengan tarikh persaraanku, cuma hari dan tahunnya sahaja yang berbeza.
______________________________________
Beri laluan utk iklan
____________________________________________

Demikianlah tarikh atau angka 505 itu menarik perhatian aku, 505 ini merujuk kepada beberapa tunjuk perasaan yang sering diadakan pada ketika ini, aku tidak menceritakan di sini kerana aku menganggap semua pembaca sedia maklum, tunjuk perasaan ialah suatu luahan hati yang berkesan kalau dilakukan bersungguh-sungguh, luahan cara ini sebenarnya datang bersama-sama manusia sejak dilahirkan lagi. 

 Photo: Tahniah buat adekku Dena Ali dan suami...comel bb...tggu makcaq p shah alam tau...

Alhamdulillah pada Rabu 12 Rejab 1434 / 22 Mei 2013 aku menyambut seorang lagi cucu lelaki, biasalah pada saat aku sedang menulis ini dia  baru berusia dua hari, kurang lebih begitulah, dia dilahirkan pada jam 10.21 pagi, oleh itu ibunya tidak mempunyai susu yang cukup untuk diberikan kepada si comel ini, apabila Si Comel ini lapar kerana masih  terasa lapar, maka dia menangislah sekuat hatinya sehingga memaksa ayahnya pergi ke kedai berdekatan membeli susu tambahan, setelah hilang lapar dia tidak menangis lagi, kadang-kadang dalam keadaan tidak semena-mena dia menangis pada hal baru sahaja diberinya susu, setelah diperiksa rupa-rupanya dia tidak selesa kerana "pampers"nya dibasahi najis.Itulah bukti "tunjuk Perasaan" itu datang bersama-sama kita sejak dilahirkan, itulah bahasa dan komunikasi pertama manusia yang amat berkesan kepada mereka yang berada di persekitaran dan berkaitan dengannya.

Bayi tidak akan menangis tanpa sebab-sebab tertentu, oleh itu kalau mereka menangis carilah sebab-sebabnya, mungkin dia sedang digigit semut, sebab itulah kain lampin atau pakaian bayi biasanya kita gunakan yang  berwarna putih supaya kita senang melihat atau mengesan musuhnya seperti semut gatal dan lain-lain, kemudian dapatlah kita  selesaikan dengan cepat, insya Allah sebaik sahaja kita menyelesaikan masalahnya dia pun terus berhenti menangis dan tidur dengan aman, kita pun merasai lega dan tiada lagi masalah.

Demikianlah  cara kita berfikir dengan mengemblengkan tenaga minda bergerak secara dua hala.

Sekian...Wallahu aklam.





.

No comments: