Tuesday, November 30, 2010

Malaysia rakyatnya berbagai bangsa.

Salam semua.

Allah menciptakan manusia dalam bentuk berbagai bangsa, warna kulit, bahasa dan adat resam
sebagai penghuni dunia ini, tiada makhluk-Nya yang mampu membatal atau mengubah senario tersebut dan semua bangsa itu pula diperintahkan supaya menyembah Tuhan yang satu (Allah Yang Maha Esa), dicipta berbagai bangsa untuk mereka itu saling berkenal-kenalan di antara satu sama lain.Sesiapa di antara mereka yang bertakwa (taat Allah) merekalah yang paling mulia di sisi Allah. Status dan senario kejadian dan ciptaan demikian rupa menunjukkan bahawa Allah itu Maha Mengetahui dan Bijaksana._____________________________________________________

Firman Allah bermaksud:
"Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-la
ki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal".
Surah al.Hujurat (13)
________________________________________________________

Malaysia rakyatnya berbilang kaum, Melayu, Cina, dan India, tiga bangsa ini merupakan kaum atau bangsa yang terbesar, selain mereka itu terdapat banyak lagi suku kaum yang menjadi penghuni bumi bertuah Malaysia ini.Masyarakat Malaysia kini masih mencari cara dan kaedah bagi mempereratkan lagi ikatan kemasyarakatan mereka, agar mereka hidup aman dan damai, di antaranya mencatatkan hak yang adil di dalam perlembagaan negara, menyedarkan rakyat bahawa rakyat Malaysia hidup di dalam masyarakat majmuk perlu saling percaya mempercayai di antara satu sama lain, sentiasa mengukuhkan perpaduan di antara kaum, usaha terkini Kerajaan Malaysia memperkenalkan pula konsep 1Malaysia, semua usaha dan ikhtiar yang disebut itu adalah untuk mewujudkan rakyat Malaysia yang bersatu padu dan hidup di dalam suasana harmoni.

Rakyat Malaysia masih tercari-cari dan memilih-milih kaedah dan kunci perpaduan yang disebutkan, ibarat terdapat banyak kunci yang dipamerkan di hadapan dan banyak juga kaedah dan cara yang terhampar di hadapan mereka tetapi hanya satu sahaja yang akur dan boleh digunapakai serta sesuai dengan fitrah kejadian manusia yang telah diciptakan Allah. Jika rakyat Malaysia memilih kaedah atau kunci tersebut, insya Allah gedung perpaduan berjaya dibuka dan dimasuki dan akhirnya hiduplah mereka di dalam suasana perpaduan, aman damai, sejahtera dan berjaya.

Salah satu kaedah atau kunci di antara yang banyak itu ialah ISLAM, kaedah atau kunci ini telah dipilih tetapi belum dimanfaatkan sepenunhnya.Wujudkanlah 1Malaysia melalui kaedah atau menggunakan kunci tersebut. Sebelum menggunakannya semua rakyat Malaysia perlu diberi faham dan memahami Islam itu terlebih dahulu, jinakkan mereka dengan Islam bukan menakutkan mereka. Pemimpin seharusnya menjadi teladan yang sentiasa berada di baris yang paling hadapan. "Hanya jauhari mengenal manikam"
________________________________________________

Maksud firman Allah;

[23]
Allah telah menurunkan sebaik-baik perkataan iaitu Kitab Suci Al-Quran yang bersamaan isi kandungannya antara satu dengan yang lain (tentang benarnya dan indahnya), yang berulang-ulang (keterangannya, dengan berbagai cara); yang (oleh kerana mendengarnya atau membacanya) kulit badan orang-orang yang takut kepada Tuhan mereka menjadi seram; kemudian kulit badan mereka menjadi lembut serta tenang tenteram hati mereka menerima ajaran dan rahmat Allah. Kitab Suci itulah hidayah petunjuk Allah; Allah memberi hidayah petunjuk dengan Al-Quran itu kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan (ingatlah) sesiapa yang disesatkan Allah (disebabkan pilihannya yang salah), maka tidak ada sesiapa pun yang dapat memberi hidayah petunjuk kepadanya.
Surah Az.Zumar ( ayat 23 )
____________________________________________________

Manusia tidak mungkin mampu menghapuskan asal usul, bangsa atau suku kaum masing-masing yang telah diciptakan Allah,kejadian itu adalah fitrah yang tidak dapat dinafikan oleh manusia, senario itu telah diatur dan dicipta Allah, masakan manusia mampu mengubahnya, sebab itulah manusia lebih selesa hidup atas identiti suku kaum masing-masing,sekiranya manusia mengamalkan kahwin campur akan wujud pula identiti anak-anak yang dihasilkan melalui kahwin campur tersebut, dengan itu melebarkan lagi saiz suku kaum yang sedia wujud. Apa pun, jika berlaku kahwin campur di antara suku kaum biarlah ianya berlaku secara kebetulan dan tanpa diprogramkan.

Sekiranya kita mengabaikan Islam atau meringankan saranannya, hampir pasti program 1Malaysia akan gagal dan kecundang, selepas itu akan timbul pula perancangan baru dengan simbul yang baru pula, manusia hanya merancang tetapi perancangan Allah adalah yang terbaik.

Dalam konteks Malaysia Islam dan bahasa Melayu adalah amat sesuai untuk menyatukan rakyatnya, mengutamakan Islam bukan bermakna mengislamkan seluruh rakyat Malaysia, rakyat Malaysia yang bukan Islam boleh mengamalkan cara hidup Islam seperti mana mereka memanfaatkan Bank Islam atau Gadaian secara Islam.

Artikel ini hanya dalam lengkongan pandangan dan hemat penulis sahaja, terdapat banyak kekurangan dan keabaiannya.

Sekian...wallahu aklam.

2 comments:

Kakzakie Purvit said...

Salam,

Pada hemat kakak mereka yg punya kuasa ramai hanya bijak berkata tanpa mendalaminya. Kalau diikutkan yg dibawah ramai yg berbaik, bersatu dan saling hormat-menghormati. Sebaliknya mereka yg kononnya mahu kita bersatu tapi mereka itulah yg memporak-perandakan dan berantakan. Allah juga yg tahu segalanya.

Leenoh said...

W.Salam.

Sebab itu ucapan pemimpin kurang afektif kerana tidak memaparkan peribadi yang boleh menjadi teladan.

Rakyat adalah pihak penilainya.