Saturday, November 27, 2010

Islam tidak bermusuh dengan sesiapa.

Salam semua.

Islam sejak ianya diturunkan Allah kepada Rasulullah.s.a.w.tidak pernah bermusuh dengan sesiapa pun, sebaliknya Islam mengajak semua manusia dan semua bangsa di dunia ini supaya mengenali Pencipta mereka dan Pencipta sekalian alam ini.iaitu Allah.Islam juga menasihati manusia supaya tidak menyembah sesama makhluk. Islam mengajak manusia mencari kebenaran dan mengelakkan diri daripada membuat andaian terhadap sesuatu yang penting, apabila Islam menjelaskan perkara yang sebenar akan menafikan sebahagian besar terhadap perkara yang diandaikan oleh setengah manusia , mungkin perkara ini akan dilihat seumpama musuh mereka.

Sebagai contoh: Islam menjelaskan bahawa Tuhan itu ialah pencipta sekalian alam ini, Tuhan itu Maha Esa, Maha Berkuasa dan mempunyai sifat-sifat kesempurnaan yang lain, mungkin prasa atau ungkapan seumpama ini berkemungkinan akan menyinggung perasaan mereka yang mempertuhankan berbagai makhluk atau menjadikan makhluk itu sebagai perantaraan antara manusia dengan tuhan. Apa pun reaksinya orang Islam hanya menyampaikan tanggugjawabnya sahaja. Islam menganggap mempertuhankan sesama makhluk atau menjadikannya sebagai perantaraan adalah suatu perbuatan yang salah dan sia-sia kerana manusia lebih mulia daripada makhluk tersebut, tidak munasabah manusia yang lebih mulia dan lebih tinggi taraf dan kedudukannya menyembah atau memohon pertolongan daripada makhluk yang kurang mulia.

Islam tidak melarang dan menghalang perbuatan orang bukan Islam meneruskan kepercayaan demikian kerana dalam Islam tiada dasar yang memaksa orang lain mengikut Islam, Islam tidak akan diakui sekiranya berlaku pengakuan dengan lidah sahaja tanpa disertai dengan keinginan di hati. Situasi ini menunjukkan menjadi seorang Islam itu melalui cara sukarela dan bukan paksaan.

Islam cuma menyampaikan mesej yang dipercayai oleh Islam, sebagai tanggungjawab sesama manusia sebab itu Islam menyatakan melalui lidah Rasulullah.s.a.w. " Bagi kamu agama (kepercayaan ) kamu dan bagi aku agama (kepercayaan) aku" -al.kafirun. setelah mereka tidak mahu mempercayai hujah yang disampaikan oleh baginda, maka Islam meninggalkan mereka dengan aman dan tidak bermusuh, sebaliknya merasai kasihan (kesian) dan simpati dengan sikap dan kepercayaan mereka yang tidak betul itu.

Apabila kita merujuk kepada maksud ayat di bawah ini jelas dan nyata bahawa orang Islam hanya penyampaikan kebaikan dan kebajikan sahaja.

"Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya".
( Surah Ali-Imran : Ayat 104 )


Sekian...wallahu aklam.

2 comments:

Hunny said...

Seru mereka kepada Islam, walau mereka benci.

Leenoh said...

Ya...kerana seruan itu bak cahaya yang amat terang dan menerangi setiap laluan.