Saturday, November 27, 2010

Jasamu dikenang.

Salam semua.

Aku rasa terharu pada pagi i
ni setelah membaca mesej ringkas di dalam kotak "messages" di dalam facebook kegunaan harianku .Agaknya inilah yang dikatakan "Jasamu Dikenag", jasa yang ditinggalkan hanya sekelumit jua tetapi bermanfaat bagi orang tertentu,lantas jasa itu dirasakan sangat besar dan berguna dan perlu dijaga dan dihormati.

Memang tidak dapat dinafikan terdapat jasa ya
ng ditinggalkan tetapi ianya hanya sedikit jua, aku tidak dapat mengukur saiz sebenar jasa itu, mungkin jasa itu berjaya menyentuh hatinya, maka dia terasa patut dijaga dan dipelihara sebaiknya, oleh itu beliau pun melakukannya dengan baik dan cemerlang. Terima kasih kerana masih mengenangnya, mungkin inilah juga yang dikatakan..." Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan jasa".

Aku menulis artikel ini bukan hendak menunjukkan jasaku yang sedikit dan sekelumit itu tetapi ingin menengahkan jiwa besar seorang guru muda yang mendapat sedikit pertolongan tetapi dikenang
dan dihargainya sebaik mungkin.Beliau layak dijadikan teladan dan contoh untuk mereka yang lebih muda khasnya guru-guru.

Mesej yang disampaikan melalui bahasa yang menunjukkan kemesraan seperti di bawah ini tanpa dipinda sedikit pun'

Fazil Kassim November 26 at 11:07pm R
eport
apo kabor....maaf la ustaz tahun ni kali terakhir ana dok kat star....ana beli umh kat pokok sena...jadi mintak tukar dah d
apat tapi tak tau kat mana lagi.....harap dapat tak jauh dari umh....masa isi borang mintak smk kepala batas,hutan kampung dan langgar...Ana mintak maaf la kalau x dapat jaga surau star dengan baik ....harap2 org yang ganti dapat jaga lebih baik daripada ana.......Dari Insan Kerdil.
Sebahagian ABM ( Alat Bantuan Mengajar )

Bukan bangunan surau STAR yanng aku bangunkan kerana surau itu telah dihadiahkan oleh seorang bekas pelajar, apa yang kami usahakan ialah menambahkan ruang dengan membina dua ruang tambahan sahaja menjadikan surau tersebut memiliki empat ruang yang dapat dimanfaatkan dan kemudiannya kami namakan sebagai Makmal Pendidikan Islam STAR. Pengisian selayak makmal kami sempurnakan bersama kekawan sejawat. Aku hanya mencetuskan idea dan menjadi penggerak kepada mereka yang mempunyai kemampuan untuk bergerak dan merealisasikan idea tersebut.

Catatan:
Terima kasih Us.Fazil Kassim di atas ingatan tersebut.

Sekian...wallahu aklam.

No comments: