Monday, November 29, 2010

Masih ada yang perjuangkan nasib rakyat.

Salam semua.

Saya bukan penganalisa atau pengulas politik, pengetahuan saya mengenai politik sekadar kampung-kampungan sahaja, namun demikian saya juga berhak memberi pandangan dan pendapat mengenai senario politik semasa di Malaysia, negaraku yang tercinta ini.

Terdapat sebahagian kecil di kalangan politikus yang mengaku dirinya memperjuangkan nasib rakyat dan menjaga negara serta cintakan agama , bangsa dan negara.ungkapan ini hanya diucapkan ketika mereka memegang sesuatu jawatan yang diidam-idamkan sahaja, apabila gagal mendapatnya pujian kepada parti sendiri akan beralih menjadi cacian umum, kalau ramai yang bersikap demikian maka nasib kita sebagai rakyat marhain akan ditimpa malang, doa dan harapan akan menjadi hampa dan kosong.Tidak sepatutnya mereka berselindung di sebalik cita-cita, apa yang sesuai bagi mereka, mereka sepatutnya sepadukan "cita-cita mereka dengan perjuangan membela rakyat" supaya ianya dapat bergerak selari dan sepadu dan senang pula bagi rakyat bawahan memberi sokongan atau membuat penilaian.

Harimau jantan tidak boleh hidup dengan jantan lain di dalam hutan yang sama, jika bertembung mereka akan bercakaran kerana mencemburui dan menjaga kepentingan masing-masing tetapi manusia tentunya tidak demikian.

Bekas naib presiden PKR Mustaffa Kamil Ayub yang tewas dalam pemilihan timbalan presiden parti baru-bari ini menyatakan beliau akan tetap bersama PKR ( Parti Keadilan Rakyat ). Bagi saya pendirian tersebut menunjukkan beliau mengadunkan cita-cita dan perjuangan, tegasnya tidak semata-mata mengutamakan cita-cita dan kepentingan diri tetapi cita-cita yang tersirat di dalam hati diadun dan disepadukan dengan perjuangan membela rakyat. Sikap ini juga menunjukkan masih terdapat ramai lagi pemimpin yang memperjuangkan nasib rakyat.Ulasan ini hanya terhad di dalam lengkongan senario hari ini, apa yang akan berlaku pada hari esoknya tidak saya sentuh pada artikel ini.

Sekian...Hanya Allah Yang Maha Mengetahui.

No comments: