Tuesday, November 30, 2010

Orang bukan Islam membaca terjemahan ayat al.Quran.

Salam semua.

Ayat yang tertera di bawah ini memberi motivasi kepada saya untuk terus menulis dan menulis.





Surah Ali-Imran-104

__________________________________________________

Malam tadi saya terdengar dan terpandang berita TV yang memaparkan seorang bukan Islam membacakan terjemahan ayat al.Quran petikan dari surah Ali-Imran ayat 190-191 kebetulan ayat ini saya selalu menyemaknya. Saya juga terkesan terjemahan yang dibacanya tidak tepat, Hari ini sekali lagi saya membacanya melalui Utusan Malaysia Online, mungkin kuasa hafaznya tidak kuat menyebabkan beberapa prasa terjemahan ayat dihujungnya tidak tepat. (terjemahan sebenar baca di bawah ini). Apa pun pada hemat saya syahsiah tersebut telah pun mendekati al.Quran, kita tidak sepatutnya riuh ekoran kesilapan itu dan jangan sekali-kali memberi reaksi emosi, rasionalkanlah semula rasa di hati dan pergunakan ilmu yang ada dengan penuh hikmah.

Syahsiah tersebut telah memberi ruang kepada kita, terutamanya para ulamak sama ada berjawatan atau sebaliknya untuk mendekatinya dan memberi penjelasan dan pembetulan di atas kesilapan tersebut .Situasi sekarang beliau telah berada di dalam keadaan berjinak dengan al.Quran, maka tentulah situasi ini lebih senang untuk mengajaknya merealisasikan apa yang telah diucapkannya.

Kesilapan terjemahan yang dibacanya itu telah memaksa kita mendekatinya dan memberi penjelasan dan kefahaman secara halus dan terperinci kepadanya, sama ada beliau mahu terima atau tidak terpulanglah kepada taufik dan hidayah Allah.Mungkin mereka yang terdekat telah pun menemuinya dan memberi penjelasan, jika telah ada tindakan yang proaktif , diucapkan syabas dan tahniah kepada mereka itu.
_______________________________________________

( Terjemahan atau maksud ayat al.Quran bukanlah al.Quran, kalau membaca terjemahan ayat al.Quran di dalam solat, solat itu tidak sah)
____________________________________________________

[190]

Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal;
[191]
(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): “Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka.
( Surah Ali-Imran)

____________________________________________________

Jika kita sering mengambil pendekatan melarang dan melarang, sedangkan kita jarang mendekati mereka atas tujuan memberi kefahaman Islam kepada mereka , mungkin sikap kita itu akan menangguhkan kelancaran dakwah kepada orang bukan Islam.Lagi pun mereka ini tidak terikat dengan hukum haram dan halal yang wajib dipatuhi.( Baca di sini )


Kita tidak sepatutnya tertumpu kepada hal-hal yang negatif sahaja, agaknya telah sampai masanya kita kumpul dan gemblingkan tenaga untuk persiapkan dakwah kharijiyah yang kurang diserlahkan itu.

Sekian...wallahu aklam.

No comments: