Wednesday, November 24, 2010

Menjaga dan memelihara amalan serta penghayatan Islam.

Salam semua.

Menjaga dan memelihara amalan
serta penghayatan Islam di kalangan masyarakat.
Pada mulanya saya meletakkan mauduk ini " Menjaga dan memelihara Islam", masih boleh difahami walaupun terasa ungkapan itu kurang tepat tetapi dari segi tersiratnya masih tepat. Dari aspek zahir kalamnya Islam tidak perlu dipelihara kerana ianya telah lengkap dan sempurna, Islam datangnya dari Allah, Allah menurunkan Islam untuk manusia menghayati dan mengamalkannya.Sekiranya berlaku kekurangan, kekurangan itu bukanlah kekurangan Islam itu sendiri tetapi kekurangan itu adalah berlaku pada penghayatan dan amalannya oleh manusia. Islam tetap seperti asal atau seumpama yang diturunkan kepada Rasul.Oleh itu apa yang perlu dijaga dan dipelihara ialah pengahayatan dan amalannya oleh manusia yang mengaku dirinya Islam. Dengan itu tertegaklah Islam.

Menilai orang yang selayaknya memelihara penghayatan Islam.
Ramai di kalangan orang politik mengakui merekalah di antara orang yang menjaga tahap penghayatan dan amalan Islam, kenyataan tersebut terdapat juga yang diragui kerana terdapat di kalangan mereka sendiri tahap penghayatan Islamnya tidak menjadi contoh kepada orang lain, sebaliknya di dalam kehidupan sendiri dan keluarga pun tidak meyakinkan.
Mereka tidak menyerlahkan dan juga tidak terbukti bahawa mereka menguasai ilmu pengetahuan mengenai Islam.Ini dapat dibuktikan melalui kenyataan yang bercanggah berulang kali serta program dan projek yang bercanggah yang sengaja dirancangkan.
Sifat orang yang sayangkan Islam tentunya sentiasa mempelajari dan mendalami ilmu Islam sehingga ianya merubah sikap kepada bertambahnya sifat cintakan Islam dan membuktikan cinta itu melalui penghayatan dan amalan, perubahan ini juga akan mempengaruhi gaya hidup seseorang.

Cintakan cara hidup Islam
Hanya mereka yang cintakan cara hidup Islam sahaja yang layak menjaga Islam atau menjaga penghayatan Islam dan amalannya.Selebihnya hanya bercakap tidak serupa bikin dan menanam tebu di bibir mulut sahaja kerana ingin mendapatkan udang di sebalik batu.Mereka inilah sebenarnya memperalatkan Islam untuk kepentingan diri, mereka yang telah memahami Islam sukar hendak diperbodohkan, masakan orang yang tahap pengetahuan Islamnya tidak terserlah serta penghayatannya juga rendah, bersungguh-sungguh pula hendak menjaga dan memelihara penghayatan dan amalan Islam di kalangan masyarakat.Mampukah orang seperti ini menjadi pagar untuk memelihara penghayatan dan amalan tersebut. Sedangkan orang yang berada di dalam pagar lebih menghayatinya, bukankah situasi itu mewujudkan panorama yang tidak sejajar dan tidak boleh dipercayai.

Sekian...wallahu aklam.

No comments: