Monday, November 29, 2010

Adat karut dan syirik masih diamalkan sehingga kini.

Salam semua.

Adat karut dan syirik.
Artikel pada kali ini ingin menyentuh sekali lagi mengenai adat karut dan syirik yang masih diamalkan oleh masyarakat kita yang sekian lama menganut Islam, khasnya orang Melayu.Masih wujud amalan di sesetengah tempat yang masyarakatnya tidak prihatin dengan ilmu Tauhid atau ilmu Aqidah.Di antara adat yang diamalkan itu terdapat yang terlanjur sehingga menyebabkan syirik (menyengutukan Allah ) dan ada yang sekadar karut dan membazir.

Terbukti adat-adat ini masih diamalkan sehingga kini kerana kekadang bertembung dengan pertanyaan berkaitan perkara tersebut apabila diberi peluang oleh program TV atau radio di dalam rancangan mereka. Mendengar pertanyaan tersebut akhirnya terpanggil untuk saya menulis artikel ini.

Amalan-amalan yang tersebut di antaranya.
- Membalut batu nisan dengan kain putih dan diperbaharui setiap tahun.
- Apabila ada kematian dibuat khenduri tiga malam berturut-turut, kemudian pada hari ketujuh, empat belas, empat puluh dan hari yang ke seratus.dengan huraian dan kepercayaannya yang tertentu pada setiap kali khenduri tersebut. ( berkhenduri dengan niat bersedekah untuk si mati dengan tidak terikat dengan bilangan hari dan lain-lain kepercayaan rasanya boleh diterima, asalkan mereka mampu ).
- Mengatasi bayi menangis dengan membaca ayat-ayat al.Quran secara terbalik atau memalitkan bahan kotor dan najis pada bayi.
- Adat menanam uri dengan melaksanakan berbagai syarat yang tiada kaitan dengan suruhan Islam, kononnya perbuatan itu dapat mengelakkan berlaku sesuatu yang tidak diingini atau mengharapkan sesuatu.
- Membuang acak/ancak merujuk kepada sebarang jenis persembahan kepada makhluk halus ( iblis,jin,syaitan) dalam kebudayaan orang Melayu atau di setengath tempat disebut juga menjamu tok nenek, di mana di dalam melaksanakan amalan ini melibatkan persediaan bertih, kemiyan, pulut kuning dan lain-lain.( dalam bentuk hidangan ).
- Membakar kemiyan pada setiap malam Jumaat ( amalan ini mungkin telah ditinggalkan - tidak pasti )
- Banyak lagi adat yang berkemungkinan pengamalnya menjadi syirik (kafir) dengan Allah, tidak mampu disebutkan satu persatu di dalam artikel.

Hukumnya.
Upacara menghanyutkan ancak atau mengamalkan kepercayaan tersebut adalah perbuatan syirik ( Syirik ialah orang yang menyembah Allah dan disamping itu mereka juga menyembah benda lain atau sesama makhluk, bermakna mereka ini tidak mengesakan Allah ) perbuatan tersebut pastinya bertentangan dengan ajaran Islam . Dalam al.Quran memang ada dinyatakan tentang kewujudan iblis, jin dan syaitan . Tetapi makhluk ini bukanlah untuk ditakuti dan jauh sekali untuk disembah kerana semua makhluk tersebut adalah makhluk Allah atau ciptaan Allah, akhirnya semua makhluk akan rosak dan binasa.

Amalan adat karut dan syirik berlaku berterusan.
Mengapakah tradisi mengamalkan adat karut dan syirik ini berlanjutan sehingga ke abad yang ke 21 ini ?. Kita telah berada di zaman yang maju dan moden, tidak seharusnya perkara seperti ini terus berlaku sekiranya kita prihatin dengan ilmu Tauhid atau Aqidah, mempelajari ilmu ini adalah fardu 'ain ke atas setiap orang Islam. ( orang Islam wajib mempelajarinya ).

Mengapakah perkara ini masih berlaku berterusan, adakah mereka yang memahami hakikat berbahayanya amalan ini yang terdapat di sisi keluarga tidak mampu mencegahnya atau menjadi lampu penyuluh ke arah amalan mentauhidkan Allah. Adakah masih terlalu ramai kabur hukum dalam hal ini?.Kalau mereka yang faham prihatin dan berminat mencegahnya sekurang-kurangnya amalan karut ini dapat dielakkan daripada berlaku di dalam keluarga sendiri dan juga jiran-jiran terdekat.

Semestinya semua pihak bertanggungjawab memberi faham kepada mereka yang masih kabur dalam persoalan dan isu ini. Persoalan ini bukan sesuatu yang remih ianya menentukan sama ada Islam atau kafirnya individu yang terlibat dengan amalan tersebut.


Sekian...wallahu aklam.

2 comments:

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE said...

salam leenoh,

juga karut berpolitik yang tak islamik.

Leenoh said...

Wsalam.

Bila dibuat dan diulang berulang kali maka jadilah ia adat, kalau karut, karutlah ia, kalau baik, baiklah ia.

Nampaknya dah macam mabuk tuak..pening-pening lalat.