Wednesday, November 24, 2010

Betapa lemahnya diriku.


Salam semua.

Betapa lemahnya diriku.
Aku tidak berani mengatakan orang lain lemah kerana mungkin mereka kuat dan perkasa tetapi kalau anda juga mengakui diri anda lemah seperti diriku, aku menerimanya. Mengapa tidaknya hidung dan pipi serta dahi yang terletak sebaris dengan biji mata kita tidak mampu melihatnya.apabila sampah masuk mata pula memerlukan bantuan orang lain untuk mengeluarkannya. Aku mampu melihat separuh sahaja dari diriku, aku tidak mampu melihat gaya diriku berjalan atau berlari, aku tidak mengetahui dengan tepat sama ada diriku bujur, panjang atau bulat, aku juga tidak mengetahui pandangan orang lain terhadap diriku.

Sesungguhnya benarlah aku mempunyai banyak kelemahan, dalam pada itu aku juga pelupa, dalam keadaan lupa diri aku merasai diriku seorang yang hebat, seorang yang hampir sempurna, menyebabkan aku terlupa membuat muhasabah diri, asyik memandang ke hadapan tanpa beralih ke belakang, pada hal aku tidak mengetahui apa yang berlaku di belakang.sekali sekala aku juga mengulas kelemahan orang lain, suaraku kekadang garang dalam menyatakan pendapat dan pandangan, kekadang aku juga tidak perduli pendapat kekawan dan kelihatan tidak menghormati kebolehan orang lain.

Cermin kaca.
Nasib baik aku mempunyai cermin kaca yang dapat aku lihat diriku tetapi cermin juga mempunyai kelemahannya yang tersendiri,apabila aku melihat diriku melalui cermin kaca diriku bertukar, kanan jadi kiri, apabila aku beralih dan memberi belakang ke arah cermin, aku hanya dapat melihat separuh sahaja .Apabila aku meletakkan cermin di depan dan belakang, kiri dan kanan, diriku pula kelihatan atau menjadi ramai.Nampaknya tidak akan sempurna juga jika membuat muhasabah melalui cermin kaca.

Kawan dan masyarakat adalah cermin kita.
Aku teringat peringatan seorang kawan yang menyatakan bahawa kawan dan masyarakat ibarat cermin diri kita.Nampaknya untuk muhasabah diri aku terpaksa mendapatkan nasihat dan teguran daripada kekawan yang rapat kerana mereka ibarat cerminku.Dengan itu aku akan lebih kenal diriku, (kenapa pelik ka ayat ini?), bukankah kita hanya kenal separuh sahaja diri kita.

Kita hanya kenal separuh.
Aku kenallah anakku, aku kenallah suamiku, aku kenallah ibuku dan aku kenallah bapaku. semua kenyataan yang diluahkan itu tidak tepat, sebenarnya kita tidak kenal sepenuhnya anak kita sendiri, kita melihat anak kita bulat dan cantik tetapi orang lain melihat anak kita panjang dan kurus kerana kita melihat dengan menggunakan mata yang berlainan, begitulah juga suami/isteri atau ibu bapa, kita mempunyai pandangan dan tasauwurnya yang tersendiri dan orang lain pula melihat serta memberi pandangan dan tasauwurnya berbeza dengan kita.Nampaknya untuk memperbaiki dan memajukan diri dan keluarga, disamping berusaha sendiri
, kita juga memerlukan bantuan orang lain.

"HANYA ALLAH MAHA MENGETAHUI"

Sekian...wallahu aklam.

2 comments:

Kakzakie Purvit said...

Salam....

Tazkirah pagi yang amat menarik. Amat benar sekali kita hanya dapat melihat sebahgian diri kita. Sifat bahawa diri kita masih perlukan cermin amat tepat sekali dan org sekeliling kitalah cermin itu.

Terima kasih kongsi idea cantik ini.

Leenoh said...

W/salam.

Sekadar menyebarkan idea pinjaman sahaja.tiada satu pun yang asli.