Tuesday, November 23, 2010

Apa gunanya menjadi manusia, kalau.........

Salam semua.

Apa gunanya menjadi manusia kalau akhirnya masuk neraka.

Jom. kita sembang isu yang berat-berat tetapi pendekatannya secara ringan-ringan...memang betul apa gunanya jadi manusia kalau akhirnya terpaksa masuk neraka...bukankah neraka itu tempat siksaan dan deraan yang paling pedih, semua bangsa dan semua agama mengetahuinya...semua manusia di atas muka bumi ini berusaha mengelakkannya, cuma cara dan pendekatannya sahaja yang berbeza.Perbezaan itulah yang menyebabkan gagal untuk menyelamatkan diri, ibarat berjalan di dalam gelap tanpa cahaya penyuluh...Tanpa cahaya manusia tidak mungkin dapat berjalan dengan selesa di atas dunia ini.Jalan ke neraka disangkanya jalan ke syurga.salah pilih jalan boleh berlaku, sesat beramai-ramai juga boleh berlaku ke atas kumpulan manusia yang berjalan tanpa cahaya.

Matahari dan bulan adalah cahaya penyuluh alam nyata.
Bukankah manusia memerlukan cahaya sepanjang masa, mereka memerlukan matahari, bulan, bintang dan punca cahaya yang lain untuk menerangi persekitaran kehidupan mereka.Lampu atau cahaya yang disebutkan itu hanya untuk menerangi alam yang nyata sahaja. Untuk menyelamatkan diri dari disiksa di dalam neraka manusia memerlukan lampu atau cahaya yang lain.Lampu yang mampu menyuluh ke alam yang ghaib.

Kalau akhirnya terpaksa masuk neraka lebih baik manusia menjadi tanah sahaja kerana tanah tidak akan disiksa di neraka.Adakah manusia mempunyai pilihan untuk menjadi tanah atau alam flora ?. jawabnya...tidak....manusia tiada pilihan untuk menjadi makhluk Allah yang lain.

Lampu penyuluh ke jalan yang benar dan selamat.
Lampu penyuluh ke jalan yang benar dan selamat adalah bersifat perkara ghaib, bukan lampu atau cahaya yang dapat dikesan dengan mata kasar tetapi cahaya yang dapat dikesan dengan minda dan mata hati.. Apakah lampu itu ?...jawabnya...Ilmu...Ilmu adalah cahaya, ilmu adalah lampu penyuluh kehidupan di dunia dan akhirat....mendapatkan ilmu hendaklah mengikut tertib yang tertentu, di antaranya bermula dengan mengenal Allah ( makrifatullah), mengenal Allah yang menciptakan dirinya dan sekalian Alam semesta ini.Setelah manusia mengenal Allah segala perkara di hadapannya akan menjadi lurus dan menjurus ke lokasi yang betul dan tidak akan sesat lagi.

Memiliki pengetahuan dan pelajaran yang membawa kepada kesesatan dan menjurus kepada menerima azab di neraka tidaklah dinamakan ilmu kerana situasi itu masih digelar jahil. Sebaliknya ilmu hakiki dapat mengesan dan mencapai kebenaran dan hakikat syurga dan neraka.Ilmu juga bermaksud mengetahui, sekiranya perjalanan manusia itu membawa ke neraka, situasi ini menunjukkan tidak mengetahui atau tidak berilmu. Tidak berilmu disebut juga sebagai jahil atau sesat.

Manusia sebenarnya jahil melainkan setelah disampaikan wahyu dan taufik serta hidayah kepada mereka. Ilmu hakiki disampaikan secara wahyu kepada Rasul-rasul dan Nabi-nabi,
akhirnya ilmu hakiki ini tersirat di dalam minda Rasul dan Nabi. kemudiannya disampaikan pula kepada pengikut-pengikut mereka.Melalui ilmu inilah manusia mengenal Allah (makrifatullah), Al.Quran adalah gedung ilmu hakiki , manakala Al.Hadis bertindak sebagai penerang kepadanya. Hadis menghalusi dan memberi faham segala ilmu yang terdapat di dalam al.Quran sehingga mampu dihayati dan diamalkan serta direalisasikannya.

Sekian...wallahu aklam.

No comments: