Friday, August 27, 2010

Yahudi bertanya Rasul mengenai masalah kelahiran anak.

Salam semua.

Jom. Baca terjemahan Hadith.

Dari Tsauban, mula Rasulullah.s.a.w. katanya " Pada suatu waktu , keika aku sedang berdiri dekat Rasululah.s.a.w., tiab-tiba datang seorang pendeta Yahudi, seraya ia mengucapkan salam: Assalamualaika ya Muhammad" lalu pedeta itu aku dorong, sehingga ia hampir jatuh, Katanya,:"Kenapa engkau dorong aku?." Jawabku,"Apa keberatanmu untuk menyebutkan 'Ya Rasulullah.'Kata Yahudi itu , "Bukankah aku telah memanggilnya dengan nama yang diberikan keluarganya?".

Kata Rasulullah.s.a.w. ya, namaku Muhammad! dan itulah nama yang diberikan keluargaku kepadaku",
Kata Yahudi, "Aku sengaja datang hendak bertanya kepada anda."

Jawab Rasulullah.s.a.w."Akan adakah gunanya jika kujawab pertanyataanmu itu?".

Yahudi, "Akan kudengar dengan kedua telingaku".

Rasulullah.s.a.w.: ( Menggaris-garis tanah dengan tongkatnya - agaknya baginda sedang berfikir atau menunggu wahyu - lalu baginda berkata) : "Silalah bertanya!".

Yahudi: Di mana manusia berada pada hari penggantian bumi dan langit dengan bumi dan langit yang lain?"

Rasulullah.s.a.w.: : Mereka berada dalam kegelapan, dekat suatu jambatan."

Yahudi." Siapa orang pertama-pertama melewati jambatan itu?"

Rasululah.s.a.w.: " Kaum muhajirin yang miskin-muskin."

Yahudi." Apa yang mereka makan ketika mula-mula masuk sgorga?"

Rasulullah.s.a.w." Hujung hati ikan!"

Yahudi :" Apa yang mereka makan sesudah itu ?"

Rasulullah.s.a.w. disembelihkan untuk mereka lembu syorga yang digembalakan di pinggir-pinggir syorga itu."

Yahudi: "Apa minuman mereka di sana?".

Rasulullah.s.a.w.: " air mata air yang disebut 'salsabila',

Yahudi: " Jawaban anda benar belaka! Kata Yahudi itu selanjutnya,: Aku datang hendak bertanya kepada anda, sesuatu yang tidak seorang pun penduduk bumi mengetahuinya, kecuali para Nabi atau seorang dua lelaki."

Rasulullah.s.a.w."Akan adakah gunanya jika pertanyaan itu aku jawab."

Yahudi: " Akan aku dengan kedua-dua telingaku." Kata Yahudi itu melanjutkan," Aku datang hendak nanyakan ( masalah kelahiran ) anak ."

Rasulullah.s.a.w.: "Air mani lelaki berwarna putih dan air mani perempuan berwarna kekuning-kuningan. Apabila keduanya bertemu, maka, jika mani lelaki lebih unggul dari mani perempuan.aka lahir dari perempuan itu anak lelaki. Dan jika mani perempuan yang lebih unggul dari mani lelaki, akan lahir anak perempuan dengan izin Allah."

Yahudi : " Jawaban anda benar belaka. Dan anda memang sesungguhnya Nabi".Kemudian dia pergi .

Maka sabda Rasulullah.s.a.w." Sesungguhnya aku pernah ditanya orang seperti apa ditanyakan Yahudi itu. Mulanya aku belum tahu apa-apa mengenai masalah itu, tetapi Allah mengajarkannya padaku".

Hadis Sohih Muslim - 262
.


Sekian...Wallahu aklam.

No comments: