Monday, August 23, 2010

Mengira usia dan + 20

Salam semua.

Mengira usia dan mengingat mati.

Pagi ini terlintas dan terdorong untuk menulis tajuk ini pula, sekali pandang
mauduk ini akan membawa kepada sesuatu yang negatif dan tidak bermotivasi, tetapi, apabila difikirkan secara mendalam ianya sesuatu yang realiti dan tidak berdiri di atas tapak khayalan, tidak berlandaskan rambut yang hitam legam kerana hasil celupan inai hitam yang meyakinkan.Mengira usia dan sekali sekala mengingatkan mati sambil muhasabah amalan yang telah lalu merupakan sesuatu yang bermotivasi dan sunat diamalkan.

Mengira usia + 20
Merujuk kepada mauduk " Mengira usia + 20" penulis bermaksud mengira usia semasa dan dicampurkan dengan angka 20 ,kemudian lihatlah jumlahnya, jika anda berusia 20 bermakna akan mencapai 40, jika anda berusia 30 bermakna anda ke arah 50, kalau kini 40 ke arah 60, kalau 50 ke arah 70, kalau 70 akan mencapai usia 90 tahun,demikianlah seterusnya, hakikat perjalanan hidup kita adalah ke arah apa yang dibayangkan itu, sama ada akan sampai atau tidak terpulanglah kepada ketentuan Allah.Oleh itu kini kita di mana.

Mengapakah dicampurkan dengan angka 20 ?
Dicampurkan dengan angka 20 untuk melibatkan mereka yang muda, mengingatkan mereka bahawa usia manusia bergerak ke hadapan setiap saat supaya jangan mengambil sikap aku masih muda lagi.Mencampurkan usia semasa dengan angka 20, mereka akan melihat lebih ke hadapan dan lebih dewasa serta tidak lagi bersikap aku masih muda, dengan itu dapat mengurangkan kelekaan, bagi yang telah dewasa akan merasai lebih dewasa lagi, keadaan ini lebih sesuai dan bersungguh-sungguh untuk bermuhasabah.

Sebenarnya boleh dicampurkan dengan angka apa pun asalkan angka yang bertambah ke hadapan, cara ini sekadar ingin melihat ke hadapan, 20 tahun ke hadapan atau mungkin anda ingin melihat 30 tahun ke hadapan terpulanglah kepada anda sendiri.

Muhasabah.
Jika muhasabah ini tidak dilakukan kita akan leka dan lagha dengan aktiviti harian dan akan hanyut dengannya, kalau kita rasa telah berusia kita akan tutup dan palamnya dengan penampalnya dan menampalnya dengan pertolongan teknologi terkini dan lebih menyeronokkan lagi apabila mendapat pujian kawan dan rakan tentang kehebatan dan kecantikan atau kacaknya kita, sama ada ikhlas atau sebaliknya wallahu aklam.

Selagi ada peluang untuk berbuat demikian, lakukanlah asalkan diizinkan dan halal.tetapi disamping itu perlu juga membuat muhasabah supaya kita tidak terus hanyut dengan kemudahan tersebut dan lupa hakikatnya.

Hakikat.
Apakah hakikat itu, hakikatnya kita semakin berusia dan semakin tua, rambut akan beruban, mata akan kabur dan ada di antara kita telah beruban, mata telah kabur, pipi telah kendur, tenaga telah berkurangan dan kita bukan lagi manis 17, kita perlu banyak mengingatkan Allah . Kita perlu lebih bijak, garang dan lebih tegas lagi mengajak orang lain supaya bersama-sama kita memperhambakan diri kepada Allah, biar kita dimaki hamun orang, biar kita dicerca orang atas sebab kita mengajak mereka kembali kepada ajaran Allah kerana kita hanya mengingatkan bahawa di bawah hitam yang membalut rambut itu adalah uban berwarna putih, bersama pipi yang cekang itu adalah kemajuan teknologi terkini dan di antara mata dan huruf yang dibaca itu adalah kaca pembantu untuk mencerahkan suasana.Mengingatkan ini akan terhakis takbur dan kembali menjadi hamba yang baik dan merendahkan diri dengan Allah.

________________________

Muhasabah diri - Allah jadikan kita dari lemah menjadi kuat, kemudian....

"Dan kamu sekali-kali tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang-orang yang buta (mata hatinya) dari kesesatannya. Dan kamu tidak dapat memperdengarkan (petunjuk Tuhan) melainkan kepada orang-orang yang beriman dengan ayat-ayat Kami, mereka itulah orang-orang yang berserah diri (kepada Kami).

Allah, Dialah yang menciptakan kamu dari keadaan lemah, kemudian Dia menjadikan (kamu) sesudah keadaan lemah itu menjadi kuat, kemudian Dia menjadikan (kamu) sesudah kuat itu lemah (kembali) dan beruban. Dia menciptakan apa yang dikehendaki-Nya dan Dialah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Kuasa".
Surah Ar.Ruum (30) : 53-54 )
_________________________________

"Dan Allah menciptakan kamu dari tanah kemudian dari air mani, kemudian Dia menjadikan kamu berpasangan (laki-laki dan perempuan). Dan tidak ada seorang perempuanpun mengandung dan tidak (pula) melahirkan melainkan dengan sepengetahuan-Nya. Dan sekali-kali tidak dipanjangkan umur seorang yang berumur panjang dan tidak pula dikurangi umurnya, melainkan (sudah ditetapkan) dalam Kitab (Lohmahfuz). Sesungguhnya yang demikian itu bagi Allah adalah mudah".
( Surah Fatir (35) : 11 )
________________________________

Lintasan mindaku hari ini (
untuk diriku).

Sekian...wallahu aklam



No comments: