Friday, August 20, 2010

Mendengar bacaan al.Quran pun mendapat pahala (5).

Salam semua.

Kini terdapat berbagai-bagai kaedah mempelajari bacaan Al.Quran ( Tilawah Al.Quran ), jika kita merujuk kepada kaedah lama pendekatannya dengan mengeja terlebih dahulu, sebagai contohnya: alif fathah "a", ba fathah "ba", ba dzummah "bu" atau cara Melayunya alif baris di atas "a", ba baris di atas "ba" dan ba baris di depan "bu". Namun demikian kaedahnya para pelajarnya tidak ramai yang terkandas kecuali mereka yang betul-betul akalnya lemah sahaja yang tercicir atau tidak mampu menguasai bacaan, Sebaliknya pengajaran berbagai kaedah yang digunapakai sekarang ini yang kelihatan lebih hebat tidak mampu menghalang pelajar dari keciciran atau tidak menguasai bacaan.

Adakah kerana kaedah yang digunakan yang menyebabkan mereka tidak mampu membaca al.Quran? . Buat menjawabnya, rasanya bukanlah kaedah yang menjadi penghalang atau menggagalkan pengajaran, tetapi, sebaliknya bilangan pelajar yang terlalu ramai berhadapan dengan guru itulah punca gagalnya pengajaran, keadaan ini menyebabkan setiap murid mendapat purata masa berkualiti bersama guru sangat sedikit, kalau masa diberikan 4o minit dan mengajar 40 murid, apakah aktiviti yang guru boleh buat sedangkan pengajaran Tilawah al.Quran memerlukan talaqqi dan tasmik ( Baca dan dengar ) serta ditambah lagi dengan melihat mulut guru.Masa sesuntuk itu hanya boleh dibaca satu pihak sahaja, sama ada guru sahaja membaca atau murid-murid sahaja yang membacanya seorang demi seorang tanpa apa-apa teguran, kalau ini situasinya pula pengajaran tidak berfungsi.Kalau muridnya membaca serentak beramai-ramai, suara bacaan itu bukan lagi milik individu, pengajaran membaca al.Quran, pendekatannya lebih kepada pendekatan pengajarannya secara individu.

Pada hemat saya inilah sebenarnya punca para pelajar kita tidak boleh membaca iaitu murid terlalu ramai di dalam sesuatu kelas menyebabkan masa yang diperuntukkan itu tidak mencukupi....Wallahu aklam.


Jom. Klik dengar qari terkenal membacanya.

Surah Ar.Ra'd (13) - Qari : Abdul Basit Abdul Samad.
http://173.193.202.116/basit/013.mp3

http://173.193.202.116/basit/013.mp3


Surah Ibrahim (14) - Qari : Abdul Basit Abdul Samad.

http://173.193.202.116/basit/014.mp3



Surah Al.Hijr (15) - Qari : Abdul Basit Abdul Samad.

http://173.193.202.116/basit/015.mp3


No comments: