Monday, July 23, 2012

Berbuka puasa di Masjid Negeri Shah Alam - Video.

Salam semua.
 
Masjid Negeri Shah Alam atau nama sebenarnya Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz  Shah, Shah Alam, Selangor sama juga seperti masjid-masjid  lain di Malaysia di mana mereka juga mengadakan jamuan berbuka puasa dan menyediakan sahur  untuk mereka yang beriktikaf di masjid serta menyediakan berbagai program sepanjang bulan Ramadan.

Video ini diambil sebelum jam 6.30 petang, namun ahli jamaah  telah mulai ramai - ini adalah suasana sebelum berbuka - kelihatan ramai juga yang sedang membaca al.Quran sementara menunggu waktu berbuka, ada juga yang bersembang dengan kenalan baru.
Video di atas ini pula dirakamkan sebelum jam 6.50 petang di mana kelihatan para jamaah muslimin dan muslimat semakin bertambah, sedang video ini dirakam seorang kanak-kanak meminta pinjam telefon bimbit kerana beliau hendak menghubungi bapanya yang sedang berada di masjid ini juga tetapi tidak mengetahui di sudut mana beliau berada, setelah menelefon bapanya pun datang duduk bersama anaknya , berikutan itu di penghujung video  ini berlaku sedikit kecacatan  kerana penulis tidak mengendalinya dengan teliti .
 

Sambil penulis bangun untuk menyimpan beg di dalam kereta dan bersolat Maghrib video ini pula dirakamkan, kelihatan masing-masing asyik menikmati juadah ketika ini semuanya dirasai lazat dan nikmat sekali, ketika inilah juga orang yang berpuasa merasai paling gembira.
 
Selawat ketika hendak bersurai selepas solat Tarawih.

Catatan:
Dari segi peraturan dan disiplin para jamaah yang datang berbuka dan bersolat pada tahun ini insya Allah akan  lebih baik berbanding dengan tahun lepas, mungkin kerana terdapat penambahbaikan pelaksanaan peraturan yang ditetapkan oleh pihak masjid.Tempat makan diasingkan di antara lelaki dan wanita, papan tandanya sangat jelas dan dapat dilihat dari jarak jauh, pada tahun lepas terdapat juga para jamaah yang buat-buat tidak faham bertujuan tidak mahu patuh kepada peraturan yang telah ditetapkan. Telah menjadi lumrah apabila terdapat orang ramai akan terdapat orang yang tidak jujur, malah ada yang mencuri.

Sekian...Wallahu aklam




2 comments:

Nl said...

salam pak ngah...

selamat berpuasa...
ada bubur lambuk tak kat masji tu?

Leenoh said...

Waalaikumussalam Lukhman.

Selamat berpuasa...bubur sudah jadi tradisi tentunya ada...utk berbuka pun ada....utk bawa balik siap sedia selepas Asar.