Monday, July 9, 2012

PIBG, Guru, Waris dan aktiviti.

Salam semua.
Gambar hiasan
"Sekolah kami Ahli Jawatankuasa PIBG terdiri daripada mereka yang hebat-hebat belaka, Professor, doktor, jurutera dan mereka yang setaraf dengannya.Berbagai program dicadangankan dan  diluluskan di dalam mesyuarat AJK untuk dilaksanakan oleh PIBG. Tetapi yang melaksanakannya gurulah juga". Rungutan biasa di kalangan guru.
###
Artikel ini sengaja memulakan dengan ungkapan tersebut sebagai titik permulaan artikel. Sebelum meneruskan coretan penulis ingin mengambil kesempatan untuk mengimbau kembali status PIBG dari segi prosedurnya. Persatuan Ibu bapa dan Guru (PIBG) ialah sebuah organisasi atau persatuan yang berdaftar di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia, keahliannya secara automatis kepada guru dan waris pelajar sekolah berkenaan, keahliannya tidak bergantung kepada yuran ( PIBG tidak dikenakan sebarang yuran kepada ahlinya), sumber PIBG kebiasaannya melalui derma ahli atau masyarakat sekeling. Dalam hal ini ramai pihak sekolah dan waris juga menggunakan istilah yang salah apabila mereka memungut derma tahunan daripada waris dengan menyebut atau mencatatkan sebagai yuran tahunan ( Sepatutnya Derma Tahunan).

Beban Guru.
Jika PIBG melaksanakan banyak aktiviti, ini  bermakna bertambahlah beban tugas guru yang tidak memberi manfaat secara langsung kepada para pelajar, oleh sebab manusia memiliki tenaga dan kudrat yang terhad, maka tenaga guru yang sepatutnya dicurahkan kepada para pelajar menjadi kurang dan mengucup.Perkara demikian berlaku kerana 90 % aktivit yang diputuskan oleh AJK.PIBG kebiasaannya gurulah yang akan melaksanakannya. AJK.PIBG kebiasaannya hanya menghadiri mesyuarat dan majlis tertentu sahaja.Kebiasaan ini berlaku bertahun-tahun secara berterusan menyebabkan sesetengah pihak keliru dan tidak dapat membezakan di antara majlis sekolah dengan majlis PIBG.Sebagai contoh semua tugasan Mesyuarat Agung Tahunan PIBG gurulah yang menyempurnakannya sehingga guru sendiri pun tidak menyedari bahawa kerja-kerja yang mereka lakukan itu adalah termasuk dalam tugas sukarela sahaja iaitu status mereka sebagai ahli PIBG bukan sebagai guru atau dalam ungkapan yang lain mereka sebagai yang menjalankan tugas bukan sebagai yang menurut perintah.

Guru-guru yang menjadi AJK.PIBG akan mendapat tugasan yang lebih berat berbanding dengan guru yang hanya ahli biasa, tugasan biasanya diagih-agihkan oleh Setiausaha. Setiausahalah yang menyediakan senarai tugas bagi sesuatu aktiviti yang akan dilaksanakan sama ada aktiviti Jogathon, Mesyuarat Agung atau sebagainya.Sepatutnya tugas melaksanakan aktiviti dilaksanakan secara sama berat dan adil di antara ahli di kalangan guru dan ahli di kalangan waris, kalau semua aktiviti PIBG direalisasikan oleh guru, sudah tentulah akan membebankan tugas guru yang memang sedia terbeban yang tidak pernah berjaya dikurangkan oleh mana-mana pihak, kalau berlaku kurang pun hanya buat beberapa ketika sahaja, hari ini kurang, esoknya bertambah pula, tegasnya guru tidak pernah percaya bahawa beban tugas mereka akan dikurangkan atau diringankan sehinggalah mereka mencapai tarikh bersara, hanya bersara sahaja yang boleh meringankan beban tersebut.Kerja-kerja perkaranian kini semakin bertambah semuanya dikehendaki masuk di dalam internet atau talian terus supaya kerja-kerja semakan menjadi lebih mudah dan canggih tetapi kemudahan itu dinikmati oleh pihak lain, para guru tetap terpaksa mengadap laptop menyelesaikan kerja-kerja perkeranian mereka, mengikut menasabahnya kerja-kerja tersebut sepatutnya dilangsaikan oleh pegawai lain yang berkaitan dengan perkeranian ( perlu dilantik untuk mengurangkan beban guru )

Sekian...Wallahu aklam.


No comments: