Wednesday, December 1, 2010

Membaca terjemahan al.Quran belum dianggap membaca al.Quran.

Salam semua.

Penulis terpanggil untuk menulis artikel ini kerana penulis merasakan isu yang menyatakan orang bukan Islam membaca al.Quran yang dilaporkan di dalam media tempatan beberapa hari lepas dan sehingga hari ini masih tercatat isu tersebut di dada akhbar, mungkin ianya kurang tepat kerana Si Pulan tersebut hanya membacakan terjemahannya sahaja.Membaca al.Quran dan membaca terjemahan al.Quran, dua perkara tersebut terdapat perbezaan yang jelas dan nyata.


Artikel ini bukan bertujuan hendak membincangkan isu sama ada Si Pulan berkenaan membaca al.Quran atau terjemahannya sahaja kerana penulis sendiri adalah pihak ketiga yang hanya sekadar membaca berita dan mendengar berita dan tiada di dalam majlis atau di lokasi.

Bagi penulis artikel ini semata-mata ingin menyampaikan maklumat yang menjurus kepada pembacanya mengenali al.Quran dan dapat membezakannya dengan Al.Quran Terjemahan atau terjemahan al.Quran.

Al.Quran: "Ialah lafaz di dalam bahasa Arab beserta makna dan maksud yang terkandung di dalamnya yang diwahyukan Allah kepada Nabi Muhammad.s.a.w. melalui malaikat Jibril.a.s".

Al.Quran adalah kalam Allah, membacanya dikira ibadat, ayatnya dianggap ayat suci, al.Quran bukan kalam atau kata-kata yang disusun atur oleh manusia, malaikat, jin atau seumpamanya.


Al.Quran hanya diturunkan kepada Nabi Muhammad.s.a.w. sahaja, apa yang diturunkan kepada Nabi Musa, Daud, Isa dan nabi-nabi yang lain tidak dinamakan al.Quran. Al.Quran hanya satu sahaja.

Berbagai takrif dan defenisi diberikan oleh ulamak tetapi semuanya menjurus kepada Al.Quran hakiki yang diturunkan kepada Nabi Muhammad.s.a.w.

Terjemahan al.Quran.
Terjemahan al.Quran tidak dianggap al.Quran dan tidak dinamakan sebagai al.Quran dalam bentuk asal dan sempurna, ayat-ayatnya juga tidak dianggap sebagai ayat suci seperti al.Quran yang ditakrifkan di atas, sebaliknya dikenali sebagai "Al.Quran Terjemahan" membacanya tidak mendapat pahala atau dinilai seperti mana membaca al.Quran yang dinilai pada setiap hurufnya. Membaca terjemahan al.Quran di dalam solat akan menyebabkan solat terbatal atau tidak sah.

Mengikut amalan kita menyentuh dan membaca naskhah al.Quran wajib berwuduk.membaca secara menghafaz atau membaca tanpa menyentuhnya tidak perlu berwuduk tetapi membacanya dalam keadaan berhadas besar adalah dilarang.Sebaliknya tidak disyarat demikian kalau membaca hanya terjemahannya atau dari naskhah Al.Quran Terjemahan.

Kitab Al.Quran Terjemahan.
Al.Quran Terjemahan adalah pemilihan kata-kata oleh manusia sama ada bahasa Melayu, Inggeris, Arab, Cina atau sebagainya, di mana terjemahan itu berdasarkan ayat-ayat Al-Quran yang asal. Kitab Al-Quran yang sebenarnya adalah ayat-ayat dalam bahasa Arab yang diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w dalam bentuk wahyu sekitar Mekah dan Madinah dan dilindungi Allah s.w.t sehingga ke akhir zaman. Al-Quran tidak mempunyai versi kerana ia hanyalah satu, sebuah kitab sahaja. Al-Quran adalah kata-kata (kalam) dari Allah s.w.t .


Sekian...wallahu aklam.

No comments: