Friday, December 31, 2010

Tahun 2011 akan menjelang tiba.

Salam semua.

Hari ini Jumaat 25 Muharram 1432 . Orang Islam telah pun memulakan azam baru sejak 25 hari yang telah lalu, hari ini tahun masihi 2010 akan menutup tirainya untuk memulakan tahun barunya 2011, tentulah mereka yang telah memetraikan azam pada awal tahun hijrah yang lalu tidak lagi mengikrarkan azam baru, melainkan sekadar muhasabah kepada azam yang telah diikrarkan atau berazam dalam bidang yang lain yang sememang dalam sejarahnya direkod atau dicatatkan berdasarkan kalendar atau taqwim masihi kerana terpaksa diselaraskan dengan orang lain yang rata-rata menggunakan kelendar tersebut. Apa pun sambutan tahun baru bagi keduanya pada tahun ini hanya berselang 25 hari sahaja, tidaklah jauh jaraknya.

Dalam hal ibadat khusus orang Islam dikehendaki menggunakan kalendar atau taqwim Hijrah seperti memulakan puasa Ramadan, Hari Raya, menentukan waktu solat, menentukan hari dan seumpamanya, iaitu berdasarkan peredaran bulan bukannya peredaran matahari, sebagai contoh hari Jumaat bermula setelah terbenamnya matahari pada petang Khamis, ketika waktu Maghrib petang tersebut dikira malam Jumaat. Disebabkan ramai yang tidak memahami hal pertukaran siang dan malam ini kerana terpengaruh dengan kalendar masihi, untuk menghilangkan dan mengelakkan keraguan bersabit dengan perkara tersebut, kekadang kita terpaksa menyebutnya ( Khamis malam ) dengan mendahulukan sebutan Khamis, kalau disebut (malam Khamis) pula bermaksud malam selepas terbenamnya matahari petang Rabu. Perkara ini tidak berlaku pada zaman dahulu kerana pada ketika itu masyarakat telah biasa dengan penggunaan hari dan bulan yang berdasarkan kaedah perkiraan tahun Hijrah.

Demikianlah masa berjalan dan dunia pun berubah sedikit demi sedikit, perubahan juga perlu dinilai kerana perubahan itu tidak semunya membawa kebaikan, terdapat banyak perkara yang wajib dipertahan dan dikekalkan ketulenannya, wajib bersolat lima waktu sehari semalam, berpuasa, berzakat, mengerjakan Haji dan seumpamanya asas amalannya tidak boleh berubah dan dibuat penyesuaian, semua perkara tersebut wajib dipertahankan dan dipelihara sehingga bertemu dengan hari kiamat, Kewajipan menurunkan kefahaman dan kesinambungan penghayatan kepada generasi demi generasi wajib dilakukan berterusan dan istiqamah. Semoga zuriat kita juga akan berterusan beridentiti Islam tulen.

Ramai di kalangan kita masih leka dan seronok dengan sambutan tahun baru yang tidak pun dituntut untuk meraikannya, kekadang anak muda kita sanggup bersusah payah berjaga malam menunggu ketibaan tahun baru yang tiada pun membawa nilai tambah untuk kebaikan mereka, menyambut atau sebaliknya tahun baru tetap akan datang, kalau alam ini belum sampai masa dikiamatkan Allah. Dikenali sebagai Tahun Baru kerana diistilahkan kepada kehadirannya sahaja tetapi hakikatnya dunia dan alam ini semakin tua dan semakin menghampiri hari kerosakan atau kiamat.

Klik jer








Sekiam...wallahu aklam.


No comments: