Sunday, December 26, 2010

Sembang-sembang di Kedai Gunting Wak Jaman.


Salam semua.

Hari ini aku terasa kepalaku kurang selesa, terasa macam berat dan panas, mungkin rambut dah panjang melebihi paras kebiasaan, pada bulan lepas rambutku digunting pendek dengan menggunakan no.2 iaitu tahap yang kedua pendek berdasarkan susunatur mengikut mesin, kalau guna nombor satu agak lambat panjang kerana no.1 kedudukannya agak rapat dan hampir sama seperti mencukurnya.

Aku mengambil keputusan ke Kedai Gunting Wak Jaman untuk menipiskan sedikit rambutku, lagi pun Wak Jaman mengenakan bayaran yang sangat murah kepada semua pelanggannya , sambil itu bolehlah aku mendengar lagu-lagu klasik melalui radio Wak Jaman yang sering berkumandang di udara. Wak Jaman memang peminat setia program tersebut.

Ketika aku sampai di Kedai Gunting Wak Jaman, dah ramai pelanggan yang sedang menunggu, seorang guru yang masih dalam praktikum sedang berada di atas kerusi, Wak Jaman sedang menggunting rambutnya dan orang muda itu dikenalkan padaku oleh Wak Jaman, Hari Ahad memang Wak Jaman mempunyai ramai pelanggan, tak cukup tangan melayani pelanggan yang ramai itu, banyak rezekinya pada hari ini, maklumlah hari ini hari cuti, nama sebenarnya Zaman bukan Jaman seperti tertulis pada tajuk di atas tetapi orang kampungnya memanggil beliau Wak Jaman kebiasaan orang di sini kata Wak Jaman mereka tidak memanggilnya Wak Zaman, mungkin lidah mereka susah hendak menyebutnya.

Di kerusi sebelah En.Zul ( Zulkarnain ) sedang menggunting rambut seorang kanak-kanak dengan tekun dan amat berhati-hati, ketika aku masuk kedua-duanya berjabat tangan denganku, selalunya selepas bergunting baru mereka berdua berbuat demikian tetapi kali ini mereka terus sahaja berjabat tangan, agaknya sebab dah lama kami tidak bertemu muka.

Berbalik kepada seorang yang berkemungkinan bakal guru pada suatu hari nanti, beliau sedang belajar di UPSI ( Universiti Perguruan Sultan Idris ), agaknya dalam tahun akhir kerana pada masa ini beliau sedang di dalam latihan mengajar (praktikum), setelah aku bersapa dengan semua orang kami pun mulailah berbual berbagai-bagai isu daripada cerita mengenai gulai rebung madu sehinggalah isu pendidikan,khasnya mengenai bakal guru tadi sama ada akan mendapatkan kerja sebagai guru atau sebaliknya, katanya walau pun beliau dianggap oleh masyarakat sebagai bakal guru, sebenarnya belum tentu beliau akan menjadi seorang guru seperti yang dicita-citakannya kerana pada masa ini pihak kerajaan tidak memberi jaminan bahawa mereka akan mendapat pekerjaan tersebut seperti masa-masa yang telah lalu, terpulanglah pada nasib katanya.

Beliau kelihatan bimbang dengan masa depannya, sekali-sekala meluahkan rasa tidak puas hatinya, katanya beginilah keadaan kalau hal pendidikan orang politik masuk campur, aku hanya sokong separuh sahaja apa yang dirungutkan itu sebab beliau tidak sempat memberi huraian lanjut mengenai kenyataannya itu. Mungkin masih banyak lagi perkara yang belum diluahkannya, beliau balik sebaik sahaja rambutnya siap digunting. Sebagai orang lama aku dapat teka bahawa orang muda ini sedang dalam kebimbangan dan kerisauan mengenai masa depannya. Aku memang rasa simpati dengannya.

Aku pun nampak masa depan mereka , gelap kalau mereka yang berkelulusan ijazah dalam bidang pendidikan ini ( meja pendidikan ) dibiarkan mencari pekerjaannya sendiri, ini bermakna mereka terpaksa menunggu iklan kekosongan guru yang akan diiklankan oleh JPA atau meninjau kekosongan guru di sekolah-sekolah swasta. Nampaknya peluang pilihan pekerjaan mereka sangat sedikit berbanding dengan pencari kerja di kalangan mereka yang berijazah pedidikan. Kebimbangan itu bukan terhenti pada orang muda tersebut, malah ibu bapa juga akan turut rasa bimbang dan risau mengenangkan nasib anak mereka.

Pengajian keguruan tidak boleh disamakan dengan pengajian bidang yang lain kerana pengajian ini adalah sangat khusus atau hanya khusus kepada pegajaran dan pemelajaran. Kalau pun mereka mempunyai potensi dalam bahagian pentadbiran tetapi pihak majikan yang sedang mencari pekerja sukar menerima mereka yang situasinya tidak terjamin kebolehan tersebut kerana tiada pengesahan kebolehan mereka dalam bidang itu oleh IPTA. sebaliknya mereka ini disahkan sebagai bakal guru.

Sekolah swasta belum begitu banyak di Malaysia dan nisbah keperluan guru oleh sektor ini tidak banyak berbanding dengan bakal guru yang dikeluarkan oleh berbagai universiti tempatan.

Sekian...wallahu aklam.

2 comments:

Kakzakie Purvit said...

Salam ...

Banyak tertinggal N3 yg berlalu. Alhamdulillah segalanya membuka minda.

Kekadang rasa bersyukur dilahirkan dulu kerana mencari kerja lebih mudah walau hidup dihimpit kekangan kewangan. Sekarang ibu-bapa mudah medapat kewangan tapi anak-anak sukar mendapat kerja.

Kepimpinan atasan perlu mencari alternative seperti negara2 lain.

Leenoh said...

...
Kekadang terasa serba tak kena kepada siapa yang rakyat hendak harapkan, harapan yang lalu belum tertunai, ada juga pagar makan padi.