Saturday, December 11, 2010

Ilmu membentuk sikap.

Salam semua.

Ilmu membentuk sikap. Sikap adalah asas pendirian.

Ilmu adalah elemen penting dalam penbentukan sikap seseorang manusia, sikap umpama tapak, pendirian ibarat rumah, perbandingan di antara tapak dan rumah, tapak adalah perkara yang perlu diutamakan, tanpa tapak rumah mustahil dapat didirikan.tanpa sikap yang baik mustahil pendirian akan betul dan kukuh.

Pada keseluruhannya ilmulah yang membentuk sikap, seseorang yang ilmunya bertambah sikapnya akan menjadi semakin baik dan mantap, tetapi harus diingat, terdapat juga ilmu yang dimiliki tidak berjaya membentuk sikap yang baik dan unggul, sebagai contoh terdapat di kalangan mereka yang kelulusan tinggi tetapi masih menjadi penerima atau pemberi rasuah, penipu, pembunuh, hasad dengki dan seumpamanya. Ini menunjukkan ilmu belum berjaya membentuk sikap yang baik dan unggul.

Sinario ini menunujukkan masih ada elemen lain selain ilmu yang berperanan membentuk sikap yang lebih sempurna dan unggul. Ilmu yang tidak berjaya membentuk sikap berkemungkinan ilmu itu dimiliki secara mendatar dan tidak mencakup kesuluruhan aspek yang perlu difahami, sebagai contoh menguasai dari segi kognitif, afektif, psikomotor, penghayatan dan seumpamanya, di mana penguasaan aspek tersebut perlu berlaku sekali gus dan serentak.

Namun demikian masih terdapat juga kekurangan dalam proses penbentukan sikap yang ideal dan sempurna. Dalam hal ini Islam mempunyai jawapannya, Islam mempercayai taufik dan hidayah adalah elemen penting bagi menyempurnakan sikap yang baik dan unggul.

Manusia memerlukan taufik dan hidayah dari Allah untuk menyempurnakan sikap yang baik dan unggul tersebut, taufik dan hidayah akan melahirkan pula Iman, Islam dan Ihsan.

Berdoa dan memohon taufik dan hidayah dari Allah merupakan salah satu amalan penting yang perlu dihayati sepanjang usia.

Sekian...wallahu aklam.

2 comments:

zai said...

salam ustaz..

mudah2an Allah akan terus memberi hidayah kepada kita agar kita terus kekal lurus dijalanNYA...bukan senang utk mengekalkan iman didada...banyak sangat dugaan utk ditempuhi...

Leenoh said...

W.salam Zai.

amin...semoga doa kita dimakbulkan Allah.