Sunday, December 12, 2010

Menjana 1Malaysia.( puisi )

Salam semua.

Aku belum faham-faham apakah 1Malaysia.
aku juga belum melihat 1Malaysia,
mataku binau dan kabur agaknya,
aku masih melihat 2Malaysia.

Aku tidak faham 1Malaysia versi anda,
Aku hanya faham versi mindaku.

Ada yang dilayan, ada yang tidak dilayan,
ada yang dibenar, ada yang tidak dibenarkan,
ada yang istiqamah, ada yang tidak istiqamah,
ada yang diberi peruntukan, ada yang tidak diberikannya,

Anda dibolehkan tetapi dia dilarang,
anda menjawab dan dihebahkan tetapi jawapan mereka anda sorok,
suara mereka diganti, cerita mereka diuli,
bukankah dua versi namanya,umpama 2Malaysi lagaknya.


Aku melihatnya sejak dahulu,
bahasa Kebangsaan, bahasa Melayu,
bahasa Melayu, bahasa Malaysia, bahasa Melayu.
aku melihat gagalnya, aku menyaksikan kegagalannya,

Kini digemblingkan semula,
kini dibahas dan dijulang semula,
aku menunggu kejayaan disepanjang usiaku,
aku menunggu dan menunggu,
kini pi mai, pi mai tang tu jugak.

Betulkah anda beristiqamah dengan perjuangan,
betulkah anda amanah dengan perjuangan,
betulkah anda cintakan bahasa dan negara,

Atau anda cuma berpura-pura,
atau mengutamakan kepentingan diri,
anda berjaya, tetapi bagaimana negara anda?
anda berjaya, tetapi bagaimana bangsa anda?
anda kaya raya, tetapi bagaimana bangsa anda?
umpama 2Malaysia lagaknya.

Janailah 1Malaysia dengan amanah dan jujur.
fahamilah 1Malaysia dengan mata hati,
julanglah 1Malaysia untuk Malaysia.

Ke akhirat jua destinasi.


2 comments:

Nl said...

wassalam pak ngah...
errr nampaknya saya pun keliru jgk dengan1 malaysia huhuhu

Leenoh said...

Salam Naqeeb.

Kalau keliru buatlah 1Malaysia versi sendiri..ha3.