Tuesday, May 14, 2013

Apa yang aku dengar @ aku baca selepas PRU 13.


 Klik besarkan


Aku mohon maaf berbahasakan aku kerana bagiku aku itu lebih tepat ganti namanya, walaupun terasa kasar di dalam pengucapan harian, kadang-kadang di dalam urusan tertentu penggunaan perkataan gantinama  aku ( pengakuan ) itu diperlukan.

Dalam pada aku membaca facebook, blog, youtube dan lain-lain media lagi aku terjumpa dengan banyak cerita dan kisah tetapi yang aku merasai pilu dan kesal ialah kenyataan berwarna merah yang aku sengaja letakkan di atas itu.

Rumah Mampu Milik.
Perkara pertama yang hendak disembangkan di sini ialah  pihak yang menang @ berkuasa menyatakan mereka tidak mahu membantu @ menyediakan rumah mampu milik untuk rakyat miskin yang telah memberikan undi mereka dalam PRU.13 (2013) kepada Parti Pakatan Rakyat. Kalau beginilah halnya, apakah akan terjadi dengan cara dan roh demokrasi negara kita, selera siapakah yang sepatutnya kita ikut dan patuh . Bukankah sepatutnya kita wajib faham perlembagaan negara dan setiap rakyat perlu mematuhinya.

Tidak melayani selayaknya kepada golongan parti lawan pernah kita dengari melalui rungutan atau luahan tetapi tidaklah pihak yang terlibat itu berterus terang begini yang seolah-olah mengesahkan kebenaran perbuatan yang dahulunya itu. Kita rakyat yang berkenaan memerlukan pencerahan supaya apa yang tertanam di dalam minda itu tidak terbawa-bawa dan menjadi perbincangan yang akan mewujudkan kekerohan di dalam lautan masyarakat.
 _____________________________________
Laluan iklan


 _____________________________________________

Lucut Kerakyatan.
Cadangan melucutkan kerakyatan Anwar bukanlah suatu cadangan yang baik , malah langsung tidak diperlukan, sebaliknya kita perlu menyemak semula amalan demokrasi di mana setiap lima tahun diadakan pilihan raya yang disertai oleh berbagai parti yang berdaftar di Pendaftar Pertubuhan Malaysia.Rakyat awam adalah penilai yang terbaik dan adil terhadap perjalanan pilihan raya yang dijalankan sama ada telus atau tidak. Rakyat yang maju tidak bersedia menjadi rakyat ya (yes) sepanjang masa tetapi mereka seharusnya mempunyai minda yang kritis terhadap yang berlaku di persekitaran mereka.

Aku bukan hendak menyebelahi mana-mana pihak tetapi cadangan seumpama ini tentunya tidak adil, situasi ini telah mencuit hatiku  untuk membuat pencerahan berdasarkan fahamanku sebagai orang awam dan muslim, terpulanglah kepada pembaca untuk menilainya.Sudah tentu pembaca berhak untuk tidak bersetuju dengan pandangan atau tullisan ini.

Anwar hanya mengambil bahagian atau turut serta di dalam PRU.13 yang mana beliau  mengetuai Pakatan Rakyat seperti mana Najib mengetuai Barisan Nasional, pada umumnya kedua-dua pihak menghormati atau patuh kepada perlembagaan negara. Jika apa yang telah dilakukan itu tidak menyalahi undang-undang negara, apa perlunya sampai beliau hendak dilucutkan kerakyatan. Melalui demokrasi inilah rakyat dapat menyekat mana-mana pihak melakukan perkara yang tidak patut kepada mereka dengan menyuarakan apa yang mereka tidak berpuas hati dan terkilan dengannya.

Apa-apa yang telah berlaku, sedang berlaku dan akan berlaku mempunyai sebab dan musababnya, perkara inilah yang mustahak untuk difikir dan diselesaikan.

Sekian...Wallahu aklam.










No comments: