Friday, April 15, 2011

Menyesal dahulu pendapatan, menyesal kemudian tidak berguna.

Salam semua.

Sekadar mengimbau kembali maksud salah satu ayat al.Quran yang telah dibacakan di dalam solat Subuh pagi Jumaat hari ini, di antaranya menceritakan betapa menyesal, hina dan malunya orang-orang kafir. ketika mengadap Allah di akhirat .
Mereka memohon untuk dikembalikan semula ke dunia supaya mereka dapat melakukan amal solih atau amal kebaikan yang mereka mengabaikannya ketika diberi peluang hidup di dunia suatu ketika dahulu. Permintaan ini sudah tentulah tidak akan diizinkan Allah. Maka sesuailah diibaratkan sebagai menyesal kemudian tidak berguna.

Dunia ini Allah jadikan sebagai ladang sebagai tempat manusia beramal ibadat untuk dijadikan bekal yang akan dibawa ke akhirat. Bekal itulah yang memungkinkan mereka mendapatkan kesejahteraan di sana seperti yang dijanjikan Allah. Ibadat yang layak menjadi bekal atau diterima di akhirat nanti ialah ibadat serta cara hidup yang dihayati seperti yang ditunjukkan oleh Allah dan Rasul-Nya.

Daripada Abu Hurairah Abdul Rahman ibn Sokhrin r.a. beliau berkata: Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda:
"Apa-apa yang aku larang kamu melakukannya, maka hendaklah kamu menjauhinya, dan apa-apa yang aku perintahkan kamu melakukannya, maka lakukanlah seberapa daya kamu. Sesungguhnya umat yang terdahulu daripada kamu telah binasa lantaran banyak persoalan dan banyak perselisihan mereka terhadap Nabi-nabi mereka
".
Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan Muslim.


Kisah penyesalan itu disebutkan di dalam al.Quran sebagai peringatan kepada manusia. Maka sewajarnyalah kita meyakini apa yang telah dibawa dan disampaikan kepada kita oleh Nabi Muhammad.s.a.w. sebagai utusan Allah di dunia ini.

Firman Allah;

Maksudnya:
[ Dan (sungguh ngeri) sekiranya engkau melihat ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhan mereka (dalam keadaan malu dan hina, sambil merayu): "Wahai Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar dengan sejelas-jelasnya (akan segala yang kami ingkari dahulu); maka kembalikanlah kami ke dunia supaya kami mengerjakan amal-amal yang baik; sesungguhnya kami sekarang telah yakin" ].
__________________

[ If you could but see when the criminals are hanging their heads before their Lord, "saying", "Our Lord, we have seen and heard, so return us "to the world"; we will work righteousness. Indeed, we are "now" certain ]

( Surah As.Sajdah : 12 )

Sekian...wallahu aklam.

No comments: