Thursday, January 2, 2014

Tahun Baru 2014


Menyambut tahun baru 2014 tentunya dimulakan di penghujung tahun 2013 dan di awal tahun 2014, situasi ini kita namakan sempadan, akhir tahun 2013 disudahi oleh anak muda turun padang meminta kerajaan supaya harga barangan yang telah naik dan akan naik harga itu diturunkan, sama ada berjaya atau tidak permintaan itu belum menujukkan hasilnya, tentu sekali hasrat itu aromanya akan mengalir ke tahun 2014.Hari ini adalah hari kedua dalam tahun baru ini, rasanya masih awal untuk menduga  sama ada  berjaya atau tidak usaha tersebut.

Tahun 2014 nampaknya tahun yang banyak berbeza dengan tahun-tahun sebelumnya. Ramai juga bergembira melepaskan tahun 2013 dan menyambut tahun 2014, tetapi di sana tidak kurang ramainya yang berdukacita dan risau melepaskan tahun 2013 dan menyambut 2014.Kerisauan  kehadiran 2014 yang memuatkan barangan dan perkhidmatan yang berharga mahal itu tidak dapat disembunyikan  oleh sebahagian besar rakyat Malaysia.

Bermacam tanda tanya melintasi di hadapan minda sedar akan perkara yang harus dihadapi sepanjang tahun ini, terutamanya kebimbangan tidak cukup perbelanjaan dan sukar melunaskan hutang yang sedia ada, kini seumpama seorang tua miskin memakai kain pelekat yang pendek saiznya, kalau diangkat terbuka di bahagian bawah, jika diturunkan  akan terbuka pula di bahagian atasnya , sukar hendak menjaga keaiban dalam keadaan begini, akhirnya terbuka jua, aibnya, mungkin ketika membongkok atau ketika mengangkat tangan mencapai sesuatu, demikianlah situasi sukar yang dihadapi. Orang berada tiada apa-apa yang terjejas kecuali Allah ciptakan penyakit atau  bala khas untuk mereka.

Ramai rakyat berpendapat Malaysia kaya dengan sumber dan khazanah yang dapat menghasilkan rezeki untuk rakyat, bukan Selangor sahaja yang kaya sehingga berjaya menyimpan rezabnya mencecah 3 bilion dan mampu pula menyara negeri sehingga 3 tahun, jika ditakdirkan berlaku apa-apa kemelesetan. Kalau ditadbirkan dengan cekap dan jujur Malaysia juga mungkin berjaya menempah kedudukan tersebut, tetapi sayang seribu sayang situasinya tidak demikian, mereka yang tidak pernah disentuh kebanjiran keperitan hidup adalah mereka yang berada di atas bukit.
Wallahu aklam.

No comments: