Friday, April 16, 2010

Amalan Pak Sidek Pontian sangat sesuai untuk dicontohi.

Salam semua.

Pada suatu pagi yang dingin dan menyegarkan ini teringat pula pada Pak Sidek seorang bapa yang sangat prihatin terhadap didikan anak-anaknya, berbanding dengan ibu bapa lain Pak Sidek termasuk di dalam kalangan orang yang mampu dan juga terpelajar pada zamannya. Beliau bertugas sebagai salah seorang pegawai di Pejabat Tanah Pontian, itulah maklumat yang ada pada saya sama ada tepat atau sebaliknya kurang pasti tetapi itu bukanlah mauduk yang hendak dikupaskan di sini.

Anak Pak Sidek dan beberapa orang kawannya dari Daerah Pontian terpilih untuk ditempatkan di bawah suatu program Jabatan Pelajaran Johor yang dikenali sebagai Rancangan Khas. Oleh itu setelah Shaharuddin anak Pak Sidek dan kekawanya Mohd.Rafie Abdul Razak, Jaya Salam, Mahmud, Zakaria Sarman dan lain-lain tamat persekolahan di sekolah rendah, maka mereka ditempatkan di Maktab Sulatan Abu Bakar ,Johor Bharu.yang juga dikenali sebagai English College (EC). Di EC mereka ditempatkan di Asrama Jalan Kapt.Mohd.Amin.di bawah jagaan, kawalan dan didikan saya sebagai Guru Asrama pada ketika itu.

Dua minggu sekali atau sebulan sekali Pak Sidek akan melapangkan masa melawat anaknya di asrama tersebut.Apa yang menarik per
hatian saya di sini ialah cara Pak Sidek memberi perbelanjaan mingguan atau bulanana kepada anaknya Sharuhaddin. Beliau mampu memberi perbelanjaan sebanyak mana yang diminta oleh anaknya ketika itu tetapi beliau tidak melayan permintaan anaknya itu, sebaliknya beliau hanya ingin melayan keperluan anaknya sahaja . Menurut hematnyanya , jika dibekalkan wang kepada anak-anak secara yang berlebihan dari keperluannya ditakuti tidak akan memberi pengajaran baik kepada mereka.

Pak Sidek akhirnya meminta pandangan saya untuk menentukan jumlah yang patut diberikan kepada Shaharuddin pada setiap minggu, saya sendiri pun tidak arif untuk menentukannya, beliau momohon khidmat dan memberi peluang kepada saya supaya meninjau dan mendapatkan maklumat dari kebanyakkan pelajar, akhirnya maklumat tersebut diperolehi dan disampaikan kepadanya.

Jelaslah bahawa Pak Sidek tidak mahu anaknya bermewah-mewah kerana perbuatan tersebut akhirnya akan membawa kegagalan di dalam bidang pelajaran. Sikap ini sangat baik untuk diikuti dan dicontohi oleh ibu bapa yang berada dan sikapnya itu juga telah mengajar dan memberi peringatan kepada saya sehingga hari ini.Anak Pak Sidek akhirnya berjaya.
Ir. Hj. Shaharuddin Sidek & Dr. Hjjh Zaharimah Abdul Kadir.
( Di depan Istana Sri Menanti. Negeri Sembilan )

Di Istana Kuala Pilah.

Di Perak - Perak Korat.




Sekian.Wassalam.


6 comments:

Nl said...

salam pak ngah...

best sungguh kalau dapat ayah yang kayaraya...

Leenoh said...

Salam Naqeeb.

Setakat kaya pun dah cukup walaupun tidak raya..hehehe.

Hanah said...

kena bercita2 jd mcm pak sidek ni hehe ;-)

Leenoh said...

Salam Hana.

Perkara yang baik jadikan teladan.

Leenoh said...

Salam.
Pak Ngah sedang menunggu ulasan dari anak Pak Sidek.

Leenoh said...

Salam.

Ulasannya telah dimuatkan di muka depan.