Sunday, March 16, 2014

Bohong itu sifatnya beranak-pinak


السلام عليكم و رحمة الله
Untuk perlihatkan bohong @ dusta itu kelihatan benar, beberapa perbuatan bohong perlu diteruskan, maka jadilah bohong itu beranak-pinak. Balasan bagi satu kejahatan hanya satu, tidak seperti balasan kepada kebaikan, balasan kepada kebaikan satu kebaikan balasannya sepuluh.
Walau pun balasan kejahatan itu satu sahaja untuk satu kejahatan atau satu sahaja dosanya tetapi bagi dosa berbohong jarang dibalas satu dosa kerana untuk memperlihatkan bohong buat kali pertama itu benar, maka berlaku lagi pembohongan seterusnya buat beberapa kali bagi menutup bohong pertama tadi, akhirnya dosa bohong ini menjadi banyak atau peranak-pinak @ berangkai atau berantai, sambung menyambung di antara satu sama lain.

Contoh; 
Seorang pelajar tidak hadir ke sekolah dan berbohong kepada gurunya bahawa dia sakit.Kamu sakit, kamu tidak pergi ke klinikkah?, tanya gurunya, pelajar  menjawab saya pergi cikgu, apa kata doktor tanya guru lagi, pelajar menjawab, saya kena gastrik cikgu. Berapa bayarannya sambung cikgu lagi, pelajar menjawab RM15.00.
Semua perkataan yang diungkapkan oleh pelajar bagi menjawab pertanyaan guru itu adalah pembohongan. 
Oleh itu elaklah dari tabiat berbohong atau berdusta kerana itu adalah salah satu sifat munafik. 

No comments: