Wednesday, November 30, 2011

Mina di antara ujian dan siksaan.


Salam semua.

Aku masih mahu menceritakan kisah mengerjakan Haji khasnya cerita di Musim Haji 1432 yang telah lalu, masih ada lagi serdak-serdak kisahnya di dalam mindaku, mungkin di antaranya susah hendak dilupakan. Musim Haji kali ini cuacanya sangat panas, dalam pada khemah yang bersesak dan panas itu pendingin hawa pula rosak dan tiada rancangan untuk memperbaikinya, dibiarkan dalam keadaan tiada ikhtiar, demikianlah diceritakan oleh setengah bakal Haji apabila mereka balik ke Makkah bertemu dengan kawan-kawan yang tidak tinggal sekhemah dengan mereka.

Keadaan bilik air yang sentiasa sesak dengan pengguna itu tidak perlu diceritakan lagi kerana semua mereka telah faham dan mengalaminya, itulah sangkaan tetapi rupa-rupanya bilik air perempuan lebih merumitkan lagi disamping sesak dan berebut-rebut pula dengan bakal Haji negara lain sehingga timbul perselisihan kecil.

Kesukaran dan kesempitan serta kesusahan mendapat giliran menggunakan bilik air itu tidak mampu dinafikan oleh sesiapa yang berada di sini dalam tempoh tiga atau empat hari itu, adanya bilik air di Mina itu hanya sekadar ambil ada sahaja. ( asalkan jangan kata tiada ). Dalam pada menahan kekerapan ke bilik air datang pula masalah yang lain yang hampir menggagalkan urusan kerja haji, ramai yang jatuh sakit, ramai mengalami sembelit, sakit kepala dan pening. Terdapat juga di antara mereka terbuang air besar atau air kecil setelah lama menunggu. ada yang terpancut di dalam kain, ada juga yang terpaksa meninggalkan ketul masnya di laluan dan terpijak oleh mereka yang lalu lalang di situ, akhirnya laluan itu kelihatan berpeta. Lebih sedih lagi bagi mereka yang datang ke sini dalam keadaan tidak sihat..........adakah bilik air dan tandas itu tidak penting................kalau penting mengapakah dibiarkan prasarana dan situasi begini berlaku.......Adakah orang Islam telah mengambil keputusan bahawa keadaan itu telah sesuai dan memadai serta selebihnya mereka diminta supaya bersabar tanpa merujuk kepada kualiti pengurusan yang dikendalikan oleh orang Islam.


Situasi ini tidak dapat kita memastikan sama ada mereka itu sedang menghadapi ujian Allah atau siksaan akibat kelemahan manusia dalam bidang pengurusan.


Sekian....wallahu aklam.

No comments: