Thursday, February 17, 2011

Manusia menilai sesuatu melalui ilmunya.

Salam semua.

Allah menilai manusia.
Setiap manusia yang hidup di dunia ini akan dinilai, penilaian itu meliputi manusia sejak zaman Nabi Adam sehinggalah hari akhirat ,
Allah menilai akan cara hidup mereka semasa mereka di dunia ini di akhirat nanti. Bukanlah mana-mana manusia yang menilainya kerana setiap diri manusia akan dinilai, masakan dia sebok menilai orang lain, bahkan Rasul sekali pun tidak lagi berperanan pada ketika itu kecuali memberi syafaat.

Penilaian manusia.
Manusia ada haknya juga untuk menilai sesama mereka seperti ketua jabatan memilih anak buahnya untuk dinaikkan pangkat, Perdana Menteri memilih ahli parlimen menjadi menteri dan seumpamanya, pemilihan ini adalah berdasar atau berbekalkan ilmu yang sedia ada di dalam minda masing-masing.Jika ilmu yang dimiliki mereka tanpa disepadukan dengan ilmu syarie bermakna segala keputusan yang dibuat semata-mata berlandaskan ilmu aqli.

Allah membahagikan manusia di dunia ini kepada dua bahagian iaitu Islam dan bukan Islam.(kafir) - beriman dan tidak beriman - jika manusia tiada hak langsung untuk menilai, Siapakah yang akan menilai dan membezakan mereka ini ? .

Manakala dalam Islam sendiri terdapat pula mereka yang beriman, munafik, syirik dan fasik, situasi ini juga memerlukan penilaian untuk mengenalpasti kedudukan masing-masing bagi memudahkan muamalat dan aktiviti sosial mereka seharian.Walaupun tidak menjejaskan semua aspek kehidupan tetapi dalam hal tertentu atau aktiviti tertentu memerlukan kejelasan status aqidah anggota masyarakatnya.

Kitab Panduan.
Allah menurunkan kitab kepada manusia supaya dijadikan panduan hidup mereka, di dalamnya mengandungi segala ilmu dan ajaran yang datang daripada Allah, iaitulah al.Quran yang diturunkan kepada Junjungan kita Nabi Muhammad.s.a.w. untuk dirinya dan wajib disebarkan kepada seluruh manusia. Berbekalkan ilmu inilah manusia yang beriman mampu menilai kategori manusia yang disebutkan itu.
Sekiranya penilaian itu telah dibuat atau dbuat teguran oleh sesuatu pihak , Maka tidak timbullah bahawa bukan manusia yang menilai kita atau menentukan kita Islam atau sebaliknya, asalkan penilaiannya merujuk dengan teliti kepada kitab panduan yang dimaksudkan tadi dan tidak sama sekali membuat penilaian secara pandai-pandai sendiri dalam hal ajaran Islam. Orang yang berkelayakan sudah tentulah mereka yang telah mempelajari secara tertib ilmu yang bersumberkan al.Quran dan al.Hadis serta diiktiraf pula oleh pihak yang mempunyai ilmu dalam bidang yang sama.

Sekian...wallahu aklam.

No comments: