Wednesday, October 1, 2008

Siaraya Masjid

Pada kesempatan ini saya ingin menyentuh tentang siaraya ( Pembesar Suara ) di masjid. Pagi tadi (1hb. Syawal ) seperti kaum muslimin dan muslimat yang lain juga mengunjungi masjid untuk menyempurnakan salah satu suruhan Allah mengenai ibadat Aidilfitri dengan menunaikan solat sunat Aidilfitri,

Pada pagi ini saya ingin menceritakan pengalaman saya di beberapa masjid semasa solat dan mendengar ceramah atau semasa khatib membaca khutbah. Khasnya mengenai siaraya, diringkas cerita saya mulakan begini . Sebagai satu contoh berlaku disalah satu masjid pada suatu hari raya. Ketika takbir, kedengaran laungannya bergema dan mengharukan setiap ahli jamaah yang prihatin dan khusyuk serta kagum dengan kebesaran Allh. Keterangan atau peringatan yang disampaikan oleh wakil Jawatankuasa Masjid didengari dengan baik dan jelas begitu juga suara imam ketika bersolat.

Tetapi, Apabila khatib mula berkhutbah suaranya mulai tidak jelas, bunyinya kuat tetapi perkataannya tidak terang dan tidak dapat difahami, ini berlaku daripada awal sehinggalah akhir khutbah. Kedudukan saya ketika itu berada di saf pertama dan jarak dengan khatib yang berada di atas mimbar lebih kurang 10 atau 15 meter sahaja. Sudah tentulah saya tidak mengetahui keadaan mereka yang berada di tengah atau di bahagian belakang sama ada mengalami perkara yang sama atau tidak, walau bagaimana pun ini menunjukkan terdapat kelemahan yang perlu difikirkan untuk mengatasinya. Apa guna khutbah yang bernas dan disampaikan oleh khatib yang baik dan berwibawa sedangkan tidak didengari oleh sebahagian para makmum.

Siapakah yang silap dalam hal ini. Kadang-kadang Jawatankuasa cuba dengan berbagai ikhtiar untuk mengatasinya tetapi gagal. Bukan sengaja menyebelahi Jawantankuasa Masjid, ini berdasarkan pengalaman yang telah dilalui bersama jawatankuasa masjid. Persoalannya adakah sebelum masjid dibina kesesuaian penggunaan siaraya diambil kira oleh akitik atau mereka yang berkenaan seperti pembinaan dewan. di mana pembinaannya mengambil kira perkara penting ini, Kalau tidak, mengapa terjadi begitu. Agaknya kita memerlukan pemikiran baru yang lebih teliti dan sepadu dalam hal ini supaya tempat ibadat kita kelihatan berkualiti dan meyakinkan sesuai sebagai rumah Allah.

Masalah siaraya ini kelihatan kecil tetapi ianya mampu melumpuhkan sesuatu majlis yang besar dan menjadikan orang yang terlibat terpinga-pinga dibuatnya. Jamaah wanita sering mengadu menyatakan mereka tidak dapat bersolat dengan lancar dan khusyuk kerana tidak mendengar suara imam.

( Kalau anda ada pandangan tersendiri, tulislah respon di bawah ini )

wallahu aklam.

No comments: