Sunday, October 26, 2008

Kehidupan bersih, suci dan berkualiti.



____________________________



Kehidupan yang bersih, suci dan berkualiti pada pandangan saya ialah suatu kehidupan yang mana masyarakatnya menguruskan kehidupan mereka berpandukan cara hidup yang dianjurkan oleh Islam.Iaitu berusaha sedaya upaya menghayati perintah Allah dan RasulNya.

Al.Quran dan Al.Hadis sebagai panduan utama serta dibantu oleh ijmak ulamak dan qias bagi menentukan kehidupan tersebut mencapai kesejahteraan di dunia dan di akhirat. Ini adalah teras minda mereka tanpa dicampur adukkan.

Fahamilah Perintah Dan Larangan Yang Terkandung Di Dalam Al.Quran.

Sekiranya masyarakat itu masyarakat majmuk maka mereka yang bukan Islam pula mengamalkan kehidupan berdasarkan nilai-nilai baik yang ada di dalam agama mereka masing-masing. Apa sahaja amalan agama tidak dikongsikan kerana daripada awal lagi mereka telah memilih agama masing-masing dengan menafikan kebenaran agama yang lain.. Dalam hal ini masing-masing pihak hendaklah menyetujui bahawa " Bagi kamu agama kamu dan bagi aku agama aku”. Walau bagaimana pun masyarakat akan bertaut antara satu sama lain dengan mengamalkan nilai baik sejagat. Untuk tidak berlaku salah faham di antara satu sama lain, Dasar umum atau pantang larang bagi sesuatu agama perlulah didedahkan kepada masyarakat setempat, Sebagai contah; arak, anjing dan babi itu adalah najis bagi orang Islam dan dilarang minum atau memakannya, perkara seperti ini perlu diketahui oleh orang bukan Islam dan begitulah juga sebaliknya mengenai agama mereka. Bertolak daripada sikap positif ini maka masyarakat Malaysia akan dapat menjalankan kehidupan mengikut ajaran agama masing-masing tanpa ada gangguan dan sekatan.

Bagi Orang Islam wajiblah meyakini sepenuhnya bahawa ajaran Islam yang mencorak dan menentukan hala tuju kehidupan mereka dan dasar politik berada di bawahnya. Orang politik berkewajipan mengislamkan politik mereka, tegasnya setiap orang Islam wajib mengislamkan minda mereka sepenuhnya kerana di mana kita berada di situ kita Islam, kita Islam di mana-mana dan kita Islam sepanjang masa. Itulah janji kita dan itulah juga syahadah kita yang tidak boleh sama sekali dimungkiri. Kita Islam sepanjang masa bermakna kita wajib patuh perintah Allah sepanjang masa dan pada setiap bidang yang kita ceburi.


Huraian ringkas selanjutnya mengenai kehidupan bersih mengikut fahaman saya adalah seperti berikut;

Kebersihan jasmani
Seluruh badan, pakaian, makanan, minuman, tempat tinggal dan peralatan kegunaan terhindar dari najis dan kekotoran lain.

Kebersihan alam sekitar.
Makanan, minuman, wang dan harta yang diperolehi dari sumber yang halal.
Bersih kampung halaman., sungai (air) dan udara.
Percakapan yang bersopan.
Silaturahim terpelihara sepanjang masa,
Disenangi rakan taulan.



Kebersihan Rohani.
Mengabdikan diri hanya kepada Allah.

Menggunakan sistem ( cara hidup ) Islam dalam semua urusan.

Tidak mempercayai perkara karut ( khurafat ) yang mensyirikkan Allah.

Sentiasa menjaga hubungan dengan manusia dan dengan Allah.

Istiqamah dalam amalan sedekah dan tolong menolong.

Berbaik sangka sesama Islam - Bercakap benar - Tidak mungkir janji.

Tidak lalai menunaikan hak dan tanggungjawab terhadap jiran.

Ikhlas ( membuat suatu kebaikan kerana Allah ).

Memohon ampun daripada Allah sepanjang masa.

Sentiasa berdoa untuk kebaikan diri sendiri dan muslimin serta muslimat.

Tidak menjadikan adat sebagai teras di dalam kehidupan kecuali adat yang tidak bertentangan dengan ajaran Islam sahaja yang diamalkan. ( Tidak mematuhi adat melebihi kepatuhan kepada perintah Allah ).


Semua tajuk dalam blog
(leewantam.com) akan memaparkan kehidupan yang dimaksud di dalam huraian di atas secara teori dan maknawi serta mengajak ke arah matlamat suci tersebut.

Wallahu aklam ( Allah Maha Mengetahui )

Wassalam.

2 comments:

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE said...

saudara,

saya pi umah ustaz A.Razak di Bidong.Dia introduce kat saya blog saudara.Nampaknya menarik.

Sila layari blog saya
http://www.nginapsrengenge.blogspot.com/

Anonymous said...

Thank you!

http://www.realfreestuffforall.com/