Saturday, November 1, 2008

AKU JUGA PENGEMIS ( Puisi )




.......................................................................................................................................................................

AKU JUGA PENGEMIS.

Engkau pengemis berjalan kaki.
Engkau pula pengemis berakit.
Engkau pengemis makan gaji.
Engkau pengemis mencari ringgit.

Engkau pengemis berkereta besar.
Engkau pula pengemis berhaji.
Engkau pengemis berumah besar.
Engkau pengemis berjawatan tinggi.

Aku juga pengemis.
engkau juga pengemis,
kita semuanya pengemis.


Aku ego,
engkau juga ego,
kita semuanya ego.

Bisakah engkau makan nasi,
padi ditanam, dibajak sendiri,
beras dikisar, dimasak sendiri.

Bisakah engkau makan kari,
ikan ditangkap, dibersihkan sendiri,
kari dimasak, diusahakan sendiri.

Aku sangat lemah,
engkau juga lemah,
kita semuanya lemah.

Tiada siapa berdikari.
semuanya perlu dibantui,
mustahil tiada ditolongi.

Sebiji beras dinikmati.
dari mana didatangi,
siapakah bawa ke mari.

Fahamkah ar.Rahman dan ar.Rahim,
fahamkah maliki yaumiddiin,
fahamkah jalan yang mustaqiim.

Wahai pelupa, An.Naas.
Hanya seorang hamba.
Hanya seorang pengemis.
Di dunia musafir kelana.

Siapakah aku,
siapakah engkau,
siapakah mereka.

Aku hanya seorang hamba,
engkau juga seorang hamba,
mereka juga seorang hamba,
kita semuanya adalah hamba.

Marilah sedarkan diri,
marilah muhasabah diri,
pada diriku, kuingati,
pada dirikau, kau jagai.

Kita semua ingat-mengingati.
Supaya hidup kita diberkati.


Sekian. Wassalam

2 comments:

jannahazwan said...

idea yg bernas...mengagumkan...syabas.

Unknown said...

agreed...kita semua sama sebagai makhlukNYA....gud! keep it up!