Saturday, June 25, 2011

Akhlak manusia (puisi).

Suatu ketika dahulu.
Ketika ikan sepat dan puyu berenang riang ria di air jernih,
di dalam petak padi yang sedang menguning.
di dalam sungai yang bersih dan jernih airnya.
Aku juga persis seperti mereka riang- ria bersama kekawan.

Aku cuma bersedih ketika mahu makan durian,
makan nasi berlaukkan daging,
ingin memakai baju baru dan membeli basikal baru.
keluargaku tidak punyai wang untuk perbelanjaan itu.
Kini aku di luar lingkarannya.

Tapi...
rasa riang-ria aku telah bercampur sedih.
Aku sedih melihat bayi dibuang merata-rata.
sungai dikotori sampah sarap.
rompakan, kecurian dan penipuan.
Rakyat menipu negaranya.
Negara menipu rakyatnya.

Dewasa ini tiada lagi kebersihan.
Sungai tercemar, laut dikotori.
Permukaan bumi sebahgiannya semakin kontang.
sebahagiannya tercemar dan terbiar.
Semuanya akibat hati dan akhlak manusia.

No comments: