Tuesday, June 21, 2011

Langkah PAS langkah bijak

Salam semua.

Langkah PAS mengubah kulit
Negara Islam kepada Negara Berkebajikan suatu langkah yang bijak dan permulaan derapnya sangat sesuai dan pada ketika yang diperlukan. Hanya kulitnya sahaja yang diubah atau ditukar dengan yang baru, bahannya masih menggunakan bahan yang halal , isinya juga masih yang asal.Bahagian yang berubah hanya kulit semata-mata.

Pakaian dan rupa paras kekadang dapat menambahkan kawan dan kenalan kerana perubahan itu juga mempengaruhi andaian dan tanggapan seseorang individu, berlebih-lebih lagi perubahan yang mempunyai wawasan dan serampang banyak mata. PAS sebagai parti politik memang wajar menjadi kapal bukannya rumah api yang tersergam di dalam laut di mana kedudukannya statik.

Kini terdapat juga mereka yang melihat pada kulit yang telah berubah itu sebagai perubahan keseluruhan, itu hanyalah suara ketakutan dan kebimbangan.Suara itu akan memberi khalayak berfikir dan mencari hakikatnya, akhirnya akan terjumpalah isi yang asal itu dan akan merasai suka dan berminat dengannya.

Isi kandungan atau dasarnya adalah Islam, nama yang digunakan bukan suatu nama yang buruk, Sebaliknya suatu nama yang baik dan disukai ramai, selagi namanya baik dan dasarnya baik seperti dianjurkan Islam, selagi itulah ianya dianggap baik dan kehendaki diperjuangkan.

Sejak dahulu PAS kelihatan sentiasa hidup dan proaktif ke arah Islam, dulu perlembagaannya hanya fokus kepada Melayu dan Islam tanpa memperincikan di dalam perlembagaannya secara serius, kini perlembagaannya telah berubah ke arah lebih sesuai dan menepati perjuangan Islam, "Islam untuk semua" adalah slogan yang menepati ajaran Islam kerana Islam didatangkan Allah ke dunia ini untuk semua manusia.

Berkeinginan melakukan sesuatu yang baik, seperti ingin merealisasikan Islam di dalam kehidupan telah dikira baik dan telah mendapat pahala kerana proses keinginan itu menggunakan minda dan berfikir ke arahnya, aktiviti berfikir itu akan mendapat pahala setimpal dengannya, walaupun keinginan itu tidak kesampaian.

Sekiranya tiada keinginan tersebut bermakna kita tidak menghiraukan suruhan dan perintah Allah ke arah menjadikan Islam sebagai Addin atau sebagai suatu cara hidup yang dianjurkan Islam ( Allah). Sikap demikian itu secara tidak langsung membenarkan pengaruh asing mendominasikan kehidupan di dalam negara orang Islam. Penjajahan cara ini biasanya tidak disedari oleh mereka yang terlibat kerana cara berfikir telah sebati dengan kehidupan tersebut.

Sekian... wallahu aklam.

No comments: