Sunday, June 5, 2011

Ulamak tidak tewas ,malah relevan sepanjang masa.

Salam semua.

Pada hematku.

Golongan ulamak tidak tewas, malah relevan sepanjang masa.

Setengah pendapat dan laporan menyatakan golongan ulamak dalam PAS tewas dalam pemilihan Muktamar PAS ke 57 - 2011, merujuk kepada Tuan Hj.Mohamd Sabu ( Mat Sabu ) yang bukan dari golongan ulamak telah terpilih menyandang jawatan Timbalan Presiden buat sesi 2011/2013 . Berdasarkan maklumat yang diperolehi Mat Sabu memperolehi 40% undi (Mat Sabu mendapat 420 undi berbanding Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man 399 dan Nasharuddin Mat Isa 224.) , ini bermakna baki 60% lagi berkongsi pula di antara dua calon golongan ulamak tersebut. Angka itu menunjukkan para perwakilan masih mahu ulamak berperanan. Oleh itu golongan ulamak tidak tewas, malah relevan sepanjang masa.

Selain hujah tersebut ulamak telah pun didaulatkan dan institusikan sebaik sahaja Majlis Syura Ulamak/Dewan Ulamak ditubuhkan dan termaktub di dalam perlembagaan parti, di mana majlis tersebut akan menjadi pengawal kepada aktiviti parti dan memastikan dasar parti berlandaskan Islam.

Kalau melihat kepada angka undian itu juga menunjukkan para perwakilan memahami perlembagaan parti mereka, justeru mereka tidak bimbang memilih siapa sahaja yang berkelayakan untuk menerajui parti yang semakin mendapat perhatian dan sokongan ramai itu.


Sekiranya laporan dan komen itu datang dari pihak parti lawan perlulah diambil pengertian dan maksud di sebaliknya kerana biasanya mereka menggunakan bahasa terbalik. Pemimpin yang dikatakan baik dan bijaksana oleh lawan hendaklah diartikan sebagai lemah dan manakala yang dikatakan tewas sebenarnya tidak tewas.


Sesungguhnya peranan ulamak sebagai pewaris Nabi relevan sepanjang masa, tahniah dan syabas kepada PAS kerana telah menggubal perlembagaannya sesuai dengan kehendak dan keperluan sekalian masyarakat khasnya masyarakat Islam Malaysia.

Sekian...wallahu aklam.

No comments: