Saturday, June 11, 2011

Terhinakah bila dihina.

Salam semua.

Terhinakah bila seseorang itu dihina.

Manusia dikenali atau diistilahkan juga sebagai binatang yang bercakap, di sana mereka mempunyai akal yang boleh berfikir dan membuat sesuatu keputusan, mereka dijadikan Allah sebaik-baik kejadian, perkara ini ( sebaik-baik kejadian ) disebut di dalam al.Quran di dalam surah At.Tin.

Hinakah manusia yang dihina oleh manusia sedangkan orang yang kena hina itu orang yang beramal solih, baik dan beriman. Kejadian menghina Rasul-rasul, ulamak dan orang yang baik memang pernah berlaku sejak zaman dahulu atau juga berlaku sepanjang zaman.

Sudah menjadi lumrah mereka yang memperjuangkan kebaikan akan ditentang oleh orang yang jahat, orang yang jahat inilah yang akan menentang kebaikan tersebut dengan berbagai cara dan ikhtiar termasuk memfitnah.

Adakah dengan sebab penghinaan oleh orang jahat itu maka orang yang baik ini perlu mengundurkan diri dari medan perjuangan menegakkan kebenaran dengan alasan untuk mengelakkan penghinaan. Penghinaan orang jahat terhadap orang yang baik tidak akan membawa orang baik itu menjadi hina. Orang yang baik di sisi Allah ialah orang-orang yang bertaqwa. Kayu pengukur untuk mengetahui hina atau mulia seseorang itu ialah sejauh mana kadar ketaqwaannya terhadap Allah.

Penglibatan Ulamak di dalam kancah politik amat sesuai dengan realiti hidup masyarakat Malaysia, tanpa penglibatan dalam bidang tersebut mereka tidak akan dapat merealisasikan tugas mereka ke tahap maksimum sebagai penerus atau pewaris para Nabi . Sebaliknya mereka akan terperangkap di bawah arahan orang lain yang tidak berwibawa dalam bidang hukum hakam Islam. Ulamak sebagai pegawai kerajaan akan terperangkap di bawah Perintah Am Kerajaan yang mana mereka perlu ikut orang yang lebih berkuasa dan akur dengan - Saya yang menurut perintah - walaupun pihak yang berkuasa sedang berada di dalam situasi yang tidak akur dengan Islam. Kalau ulamak melibatkan diri dengan politik "Saya yang menurut perintah" akan berubah menjadi " Saya yang menjalankan tugas" - tugas dan amanah Allah.

Dasar kerajaan terjana bermula di atas tapak politik, parti yang memenangi dalam pilihan raya akan merealisasikan dasarnya di dalam kerajaan, jika ulamak tidak melibatkan diri dengan politik, iaitu sektor awal penggubalan dasar kerajaan, maka akan berlakulah kekurangan dalam aspek yang dikehendaki oleh Islam semasa dasar itu digubalkan.


Maksud surah At.Tin.
[1]
Demi buah Tiin dan Zaitun, [2] Dan Gunung Tursina, [3] Serta negeri (Makkah) yang aman ini, - [4] Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya). [5] Kemudian (jika ia panjang umur sehingga tua atau menyalahgunakan kelengkapan itu), Kami kembalikan dia ke serendah-rendah peringkat orang-orang yang rendah, [6] Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, maka mereka beroleh pahala yang tidak putus-putus. [7] (Jika demikian kekuasaanKu), maka apa pula yang menjadikan engkau seorang pendusta, (berkata tidak benar) mengenai hari pembalasan, sesudah (ternyata dalil-dalil yang membuktikan kekuasaanKu mengadakan hari pembalasan) itu? [8] Bukankah Allah (yang demikian kekuasaanNya) seadil-adil Hakim?


Sekian...wallahu aklam.





2 comments:

Kakzakie Purvit said...

Kekentalan ulama di negara kita pun jelas bila selalu dihina tetapi tetap dgn senyum membawa perjuangan utk menegakkan kebenaran.

Baru kakak tahu kenapa ada gambar buah zaitun bila ada suroh attin di N3 ini....

fRaMe+LenSeS said...

moga-moga yang bakal menjadi pemimpin kita adalah dikalangan yang beriman dan beramal soleh. yang mengikut kata ALLAH bukan kata manusia dengan undang-unddang boleh pinda. amin