Wednesday, June 1, 2011

Henti keaktifan facebook.

Henti keaktifan facebook/Deactivate facebook.
( Artikel untuk Facebook )

Saya menulis artikel ini ketika keinginan untuk mengaktifkan semula facebook yang sedang dihentikan keaktifannya, Setelah saya siap menguruskan proses mengaktifkan semula,tiba-tiba dinyatakan bahawa saya perlu menunggu 24 jam untuk mengaktifkan semula facebook .Kebiasaannya bila-bila masa boleh diaktifkan semula, agaknya pihak pengurusan tidak menggalakkan saya berbuat demikian pada masa akan datang.Kali kedua saya membuat semakan saya dimaklumkan seperti berikut;

Semakan ke:2. ( 1 Jun 2011 )
-Masa menunggu berbaki 23 jam 54 minit lagi - barulah FB boleh digunakan;
"You'll have to wait 23 hours and 54 minutes to reactivate. We'll send you an email letting you know when your wait time is over".

Semakan ke:3.( 2 Jun 2011 )
- Masa menunggu berbaki 4 jam 55 minit lagi - barulah FB boleh digunakan;
"You'll have to wait 4 hours and 55 minutes to reactivate. We'll send you an email letting you know when your wait time is over".

Maka saya pun terpaksalah menunggu seperti yang diarahkan, masa yang digunakan untuk melayan facebook bolehlah digunakan untuk kegiatan lain yang mungkin lebih bermanfaat.Sesuatu yang telah biasa sukar hendak ditinggalkan kerana ianya telah menjadi adat kepada kita, kalau pada masa dahulu kita ketagih membaca surat khabar tetapi setelah kita membiasakan diri dengan membaca laman sesawang, barulah kebiasaan itu dapat ditinggalkan dan melekat pula pada laman sesawang tersebut, termasuklah facebook dan twitter.

Ramai manusia kini hidup dalam dua alam iaitu alam nyata dan alam maya.Dunia alam maya juga sangat luas dan bitara cakupan maklumatnya.Dunia memerlukan berbagai kepakaran untuk memaju dan mengembangkan bidang ini. anak muda masih belum terlambat untuk menerokai bidang ini, kiranya anda berminat anda akan hidup ceria dan berketrampilan dengan menceburi bidang tersebut.

Artikel ini tidak bercadang untuk menghuraikan apa yang terdapat di dalam alam maya yang dimaksudkan, sebaliknya tulisan ini sekadar menyatakan betapa dunia sekarang berbeza dengan zaman dahulu iaitu zaman sebelum abad yang ke-21. Abad yang ke-21 seolah-olah kehadirannya membawa ujian yang besar kepada generasi muda, mereka diuji untuk menilai dan memilih jalan yang selamat kerana alam nyata dan alam maya masing-masing mempunyai kebaikan dan keburukan. Penilaian yang teliti sebelum membina identiti diri akan membawa mereka ke arah kecemerlangan.

Artikel ini ditulis dalam tempoh menunggu facebook ini diaktifkan, oleh itu buat masa ini artikel ini belum boleh diposkan ke facebook untuk bacaan umum, sebaik sahaja proses mengaktifkan ( reactivation ) siap artikel ini akan diposkan.

Sekian.

2 comments:

fRaMe+LenSeS said...

dah tiada FB dah tu..

Leenoh said...

Tiada FB sebab telah di"deactive"kan dan beberapa jam yang telah lalu telah di"reactive"kan semula tetapi terpaksa menunggu 24 jam baru kembali aktif semula.