Sunday, June 12, 2011

Dosa Qazaf - Khutbah Jumaat.

Salam semua.

Khutbah Jumaat 10.06.2011 dua hari yang lalu kandungannya amat tepat dan sesuai dengan situasi Masyarakat Malaysia kini. Temanya berkaitan dengan "Dosa Qazaf", Qazaf ialah menuduh seseorang melakukan zina atau liwat tanpa membawa empat saksi yang adil. ( gambar di sebelah kiri : Datuk Mohd.Tamyes bin Abdul Wahid dipetik dari Sinar Harian hari ini ) Seperti dilaporkan di dalam Sinar Harian Datuk Tamyes menjelaskan bahawa kandungan khutbah itu tidak dipolitikkan seperti mana yang dianggap oleh sesetengah pihak.Sebaliknya memberi kefahaman kepada masyarakat.

Pada Jumaat lepas saya sendiri mengikuti khutbah tersebut satu persatu tanpa terasa mengantuk atau lalai kerana khatib berjaya menyampaikannya secara yang amat sesuai dengan kandungannya, nas-nas ayat al.Quran yang diutarakan juga tepat dan akur dengan tajuk khutbah serta disebut pula nombor ayat dan surahnya, agaknya bagi memudahkan ahli jamaah menyemaknya di rumah, jika mereka ingin meneruskan bacaan atau kajian mengenai perkara tersebut. Di antara okjektif khutbah ialah menyampaikan ilmu pengetahuan dan berita setempat untuk kebaikan ahli jamaahnya.

Berikut adalah di antara ayat yang disebutkan di dalam khutbah.

[13]
Sepatutnya mereka (yang menuduh) membawa empat orang saksi membuktikan tuduhan itu. Oleh kerana mereka tidak mendatangkan empat orang saksi, maka mereka itu pada sisi hukum Allah, adalah orang-orang yang dusta.
(Surah An.Nur)

Khutbah Jumaat tiada motif politik: Kata Mufti S'ngor.

Sekian...wallahu aklam.


No comments: