Sunday, June 12, 2011

Ucapan Tahniah dan takziah.


Salam semua.

Ucapan Tahniah dan takziah.

Ucapan tahniah dan takziah di antara amalan yang disuruh oleh ajaran Islam. Disarankan supaya memberikan ucapan tahniah kepada individu atau mereka yang mendapat sesuatu kebaikan atau kejayaan, manakala ucapan takziah pula diberikan kepada individu yang ditimpa musibah atau kesusahan.

Ucapan ini akan memberikan kemantapan emosi kepada mereka yang terlibat, mereka akan merasakan apa yang telah berlaku itu dikongsi bersama. Ucapan tahniah akan memantapkan rasa gembira dan syukur, ucapan takziah pula akan meringankan beban kesusahan yang sedang ditanggung kerana ada pihak yang berkongsi rasa kekecewaan dan kesusahan itu.

Sekiranya kita menerima ucapan tersebut melalui email, facebook,laman sesawang, sms atau lain-lain kaedah moden sekarang ini, orang yang menerimanya hendaklah menjawabnya setelah keadaan mengizinkan dan jangan sekali-kali mengabaikannya kerana mereka yang mengucapkannya itu adalah mereka yang amat prihatin terhadap diri kita atau menyokong kerja buat kita.

Merujuk kepada anda yang telah terpilih di dalam muktamar yang lalu ( Muktamar PAS -57 ) tentulah lebih utama menjawab ucapan itu kerana jawapan balas anda itu akan memberikan tambahan pengaruh kepada anda dan akan menambah lebih ramai
lagi penyokong , kesopanan dan budi baik anda itu sudah tentu akan tersebar dan mempengaruhi pula mereka yang di atas pagar turun ke bawah untuk bersama anda...insya Allah.

Berbalik kepada perlawanan bola sepak di antara Trengganu dan Kelantan yang telah berlangsung di Stadium Bukit Jalil malam tadi, ucapan tahniah kepada Pasukan Trengganu kerana berjaya menjulang piala FA dan Kelantan kerana berjaya masuk pertandingan akhir, walaupun kalah 2 - 1.

Sekian...wallahu aklam.

No comments: