Sunday, January 25, 2009

Benarkah Dunia Ini Penjara



______________________________


Benarkah dunia Ini Penjara

Kenyataan menyatakan dunia ini penjara bagi orang Islam dan syurga bagi orang kafir. Kenyataan ini hanyalah suatu perbandingan yang memerlukan kupasan bagi memperjelaskan hakikatnya. Jika tidak diperjelaskan ianya akan memberi kesan yang negatif dan buruk di kalangan orang Islam yang kurang pengetahuannya dan akan memandang dan memikirkan bahawa Islam itu tiada keistimewaan bagi mereka.Pada hal semua manusia mendapat peluang yang adil di dunia ini, terpulanglah kepada diri masing-masing untuk mamilih kebaikannya.

Apaka itu syurga dan apakah pula neraka ?.
Difahamkan secara ringkas syurga itu ialah balasan baik kepada mereka yang melakukan amal baik di dunia atau mereka yang patuh suruhan Allah. di dalam syurga tiada apa sekatan dan peraturan, di sana tempat yang amat bahagia bagi penghuninya.
Neraka ialah balasan siksa bagi mereka yang derhaka kepada Allah, penghuninya tersiksa sepanjang masa. tiada langsung ruang untuk bebas dari siksaan.

Syurga dan neraka berlaku di akhirat nanti bukannya sekarang, kalau adapun di dunia ini hanyalah kenyataan berupa perbandingan sahaja.

Dunia ini penjara bagi orang Islam sebenarnya suatu kenyataan perbandingan sahaja kerana hidup di dunia ini semua orang Islam termasuk yang bukan Islam terikat dengan undang-undang negara dan juga peraturan yang tersirat di kalangan masyarakat. Hidup di dunia dipagari peraturan dan undang-undang, setiap penghuni dunia terpaksa menjaga dan mematuhi peraturan tersebut supaya tidak dilanggarinya. Sekaya mana, sebahagia mana manusia di dunia ini mereka masih dipagari peraturan tersebut. Kalau dilanggarinya akan menghadapi kesusahan dan mungkin penderitaan. Peraturan, larangan dan undang-undang yang wujud itulah dianggap sebagai pagar penjara.

Atas dasar itulah agaknya dunia ini dikatakan penjara. di dunia manusia perlu bekerja dan berusaha untuk mmelancarkan kehidupan mereka sedangkan di syurga tidak perlu bekerja atau berusaha segala kesenangan yang dinikmati adalah hasil usaha yang dilakukan di dunia semasa hidup dahulu.

Sebahagia mana orang kafir ianya hanya terhad setakat di dunia sahaja, kalau mengikut graf kebahagian orang kafir ialah sekadar yang diperolehi di dunia , maka itulah sahaja syurga bagi mereka walaupun dipagari berbagai peraturan, itupun kalau hendak diibaratkan sebagai syurga untuk hanya menggantikan perkataan kebahagiaan.

Sebahagia mana orang Islam di dunia ini ianya masih terikat dengan peraturan yang disebutkan tadi, maka keadaan ini masih menyerupai penjara yang dipagari peraturan dan penguatkuasaannya.

Apabila orang Islam diletakkan di dalam syurga di sana tiada lagi peraturan, tiada larangan dan tiada sekatan dan bebas sebebasnya. Di sinilah kemuncak kebahagiaan dan kebagiaan hakiki serta kekal abadi DAN jika dikembalikan ke dunia semula dengan diberikan semula segala kebahagian yang pernah dikecapi mereka, namun begitu mereka merasakan seperti dimasukkan ke dalam penjara yang dipagari tembok dan sekatan tertentu.. Maknanya apabila berada di syurga, penghuni syurga terasa bahawa dunia ini seperti penjara. Kehidupan di dunia memerlukan makanan untuk terus hidup, terpaksa bekerja dan membuat ibadat dan seumpamanya.

Kepada pembaca yang ada maklumat tambahan sila buat ulasan di dalam ruangan almaklum.

No comments: