Thursday, September 23, 2010

Berfikir ketika berpuasa hasilnya lebih bernas.

Salam semua.

Hanya berdasarkan pengalaman dan pemerhatian sahaja.

Saya merasakan lebih lancar dan rancak menulis semasa sedang berpuasa. idea dan ilham datang mencurah-curah sekali duduk sahaja dapat menyelesaikan artikel yang ditulis.semasa menulis hendaklah duduk di tempat yang selesa dan aman dari sebarang gangguan.

Mungkin juga puasa yang diikuti dengan mengambil sahur dengan sempurna serta di waktu afdal iaitu hampir waktu Subuh, agaknya elemen karut tiada menyusup ke dalam minda ketika kita berpuasa kecuali sedikit, keadaan itu menyebabkan kita dapat berfikir dengan bersih dan ikhlas hati, kondisi itu sesuai untuk minda berfikir dengan cergas dan cerdas.

Ketika menulis tidak terlintas akan berhenti makan atau minum, ketiadaan unsur ini juga memberi ruang lebih luas kepada minda untuk menumpu dan memberi fokus kepada topik yang sedang disempurnakan.Dengan itu hasil buah fikiran akan lebih bernas berbanding sewaktu tidak berpuasa.


Mungkin ketika berpuasa darah bergerak lebih lancar dan membekalkan oksigen yang cukup ke kawasan otak berbanding dengan situasi ketika tidak berpuasa. Situasi ketika tidak berpuasa darah lambat bergerak kerana ianya mungkin lebih pekat atau tebal terutamanya bagi mereka yang lanjut usia.

Sebab itulah agaknya setelah tamat puasa Ramadan Allah memberi peluang seterusnya kepada kita berpuasa sunat pada bulan Syawal , Isnin, Khamis dan pada masa-masa yang lain lagi dengan ganjaran pahala yang berbaloi, disamping menyihatkan badan.

Sekian...Wallahu aklam.

No comments: