Saturday, October 24, 2009

Haji - Nota Ulangkajiku - 1.

Salam semua.

Di atas permukaan skrin di bawah ini dimuatkan dengan nota ringkas mengenai beberapa perkara penting yang terdapat di dalam amalan Haji dan disertakan juga dengan dalil-dalil wajib mengerjakan Haji.
Sebelum itu lihatlah video yang  saya sempat rakamkan di Jabal Rahmah, lokasinya berhampiran khemah di Padang Arafah.

( 1 )
Dalil Wajib Haji dan Umrah.

"Dan sempurnakanlah ibadah haji dan `umrah karena Allah. Jika kamu terkepung (terhalang oleh musuh atau karena sakit), maka (sembelihlah) korban yang mudah didapat, dan jangan kamu mencukur kepalamu, sebelum korban sampai di tempat penyembelihannya. Jika ada di antaramu yang sakit atau ada gangguan di kepalanya (lalu ia bercukur), maka wajiblah atasnya berfidyah, yaitu: berpuasa atau bersedekah atau berkorban. Apabila kamu telah (merasa) aman, maka bagi siapa yang ingin mengerjakan `umrah sebelum haji (di dalam bulan haji), wajiblah ia menyembelih) korban yang mudah didapat. Tetapi jika ia tidak menemukan binatang korban atau tidak mampu), maka wajib berpuasa tiga hari dalam masa haji dan tujuh hari (lagi) apabila kamu telah pulang kembali. Itulah sepuluh (hari) yang sempurna. Demikian itu (kewajiban membayar fidyah) bagi orang-orang yang keluarganya tidak berada (di sekitar) Masjidilharam (orang-orang yang bukan penduduk kota Mekah). Dan bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah bahwa Allah sangat keras siksaan-Nya".
Surah al.Baqarah ( ayat 196 )

#####
Dan berserulah kepada manusia untuk mengerjakan haji, niscaya mereka akan datang kepadamu dengan berjalan kaki, dan mengendarai unta yang kurus yang datang dari segenap penjuru yang jauh,

supaya mereka menyaksikan berbagai manfaat bagi mereka dan supaya mereka menyebut nama Allah pada hari yang telah ditentukan atas rezeki yang Allah telah berikan kepada mereka berupa binatang ternak. Maka makanlah sebahagian daripadanya dan (sebahagian lagi) berikanlah untuk dimakan orang-orang yang sengsara lagi fakir.

Kemudian hendaklah mereka menghilangkan kotoran yang ada pada badan mereka dan hendaklah mereka menyempurnakan nazar-nazar mereka dan hendaklah mereka melakukan tawaf sekeliling rumah yang tua itu (Baitullah).

Surah al.Haj ( ayat 27 - 29 )



(2)
Tawaf.


Tawaf Ifadah - Tawaf Qudum - Tawaf Wadak - Tawaf Nazar -
Tawaf Sunat.
.



Tawaf
ialah mengelilingi kaabah sebanyak tujuh keliling dengan yakin, memulakannya di sudut Hajaratul Aswad dalam keadaan mengirikan Baitullah ( Baitullah berada di sebelah kiri ) dan juga dalam keadaan berwuduk, suci daripada najis, menutup aurat,dalam masjid dan luar kawasan atau bahagian kaabah.

Tawaf Ifadah..
Ialah tawaf rukun ( rukun Haji atau rukun Umrah ) - semasa mengerjakan Haji, tawaf ini dilakukan setelah berwuquf di Padang Arafah, mabit di muzdalifah, mabit di Mina dan melontar pada hari pertama. atau selepas selesai keseluruhan lontaran.( Niat untuk Tawaf Haji dan Umrah hanya sunat sahaja kerana niat Haji dan Umrah semasa di miqat telah memadai )

Tawaf Qudum.
Tawaf sebaik sahaja masuk ke Kota Makkah iaitu Tawaf selamat datang, Tawaf Qudum memerlukan niat. ( Bagi mereka yang mengerjaklan Haji Ifrad dan Haji Qiran disunatkan Tawaf Qudum ).

Tawaf Wadak.
Tawaf Wadak ialah tawaf selamat tinggal bagi mereka yang ingin keluar Tanah Haram sama ada untuk balik kampung atau musafir yang melebihi dua marhalah atau melebihi empat malam, tawaf ini juga memerlukan niat semasa memulakan tawaf.

Tawaf Nazar.
Ialah melakukan tawaf kerana bernazar - wajib ditunaikan - wajib berniat.

Tawaf Sunat.
Ialah tawaf yang kita ingin mengerjakannya untuk mendapat pahala atau untuk mengabdikan diri kepada Allah, suka hati melakukannya bila-bila masa ketika berada di Mekah.- memerlukan niat.

Contoh niat Tawaf Haji.
Ya Allah aku hendak tawaf Baitullah al.Haram tujuh keliling bagi tawaf Haji kerana Allah Taala. Maka mudahkanlah kepadaku dan terimalah dariku.
( Niat ini sunat sahaja )

Contoh niat Tawaf Umrah.
Ya Allah aku hendak tawaf Baitullah al.Haram tujuh keliling bagi tawaf Umrah kerana Allah Taala. Maka mudahkanlah kepadaku dan terimalah dariku.
( Niat ini sunat sahaja )

##############

( 3 )
Sae di antara Safa dan Marwah.
Sae.
Iaitu berjalan berulang alik di antara Safa dan Marwah sebanyak tujuh kali, ( mulai dari Safa ke Marwah ), dikira mulai Safa ke Marwah sekali dan dari Marwah ke Safa sekali.

Contoh niat Sae Haji.
Ya Allah. Ya Tuhanku aku hendak Sae di antar Safa dan Marwah tujuh kali Sae Haji kerana Allah Taala.

Contoh niat Sae Umrah.
Ya Allah. Ya Tuhanku aku hendak Sae di antar Safa dan Marwah tujuh kali Sae Umrah kerana Allah Taala.

( 4 )
Berlaku uzur selepas niat Haji Tamattu'.

Seseorang yang telah berniat mengerjakan Umrah dalam mengerjakan Haji Tammattu' sebelum tawaf Umrah tiba-tiba ia uzur syarie seperti sakit atau kedatangan haid sedangkan waktu untuk berwuquf di Arafah telahpun hampir, oleh itu ia hendaklah berniat ihram Haji dan pergi wuquf di Padang Arafah dan seterusnya menyelesaikan amalan Haji yang berikutnya. Maka jadilah Hajinya itu Haji Qiran.
( 5 )

Masalah Haid -
Wanita yang kedatangan haid setelah hari yang ke 12 haidnya pun berhenti, iaitu pada hari ke 13 dan 14 tiada kehadiran haid dengan itu iapun mengerjakan tawaf dan Sae. Kemudian pada hari ke 15 haidnya datang semula, dalam tempoh 15 hari itu ia masih dikira dalam keadaan haid. Oleh itu tawaf dan Sae yang dikerjakan itu tidak sah, jika tawaf tidak sah maka Sae pun turut tidak sah.

Sekian.wassalam________________________________











No comments: