Tuesday, September 8, 2009

Engkaulah Ramadan al.Mubarak.(puisi)

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ

Oh engkau sungguh mulia.

Oh engkau sungguh mulia.
Kemuliaanmu tiada tandingan.
Kehadiranmu membawa bingkisan berharga.
Kedatanganmu bersama ganjaran berganda-ganda.
Muatanmu sarat dengan pahala.

Peninggalanmu meninggalkan Rahmah.
Pemergianmu meninggalkan Maghfirah.
Perpisahanmu memberi kami hadiah.

Hadiahmu Rahmah.
Hadiahmu Maghfirah.
Hadiahmu Syorga.

Oh sungguh indah.
Keindahan engkau, umpama bulan.
Putih engkau seputih bulan purnama.

Membawa berkat seribu bulan.
Nama engkau selepas Syaaban.
Usia engkau sekadar menyentuh Syawal.

Di depan engkau rahmah.
Di tengah engkau maghfirah.
Di akhir engkau syorga.

Kehadiran engkau;
Manusia berkumpul.
Manusia bersatu.
Manusia hidup berjamaah.
Di masjid.
Di surau.
Di Pasar Ramadan.
Di meja makan.

Oh indahnya Engkau.
Aku cinta padamu.
Engkau datanglah lagi.
Engkau jengoklah lagi.
Engkau ziarahilah kami.
Kami rindu padamu.

Pemergian engkau menjadikan;
Hati ini gersang.
Hati ini kosong.
Hati ini tawar semula.
Tiada lagi suara selawat berkumandang.
Tiada lagi suara riuh kanak-kanak.
Tiada lagi kesebokan bersedekah.

Aku tidak malu.
Aku tidak segan,
Untuk menyatakan aku cinta padamu.

Kerana cinta padamu,
cinta pada Allah.
Kerana cinta padamu,
cinta pada Rasul.

Cinta padamu, cinta Allah.
Cinta Allah adalah cinta Allah.
Puji makhluk, puji Allah.
Puji Allah adalah puji Allah.

Aku tetap menanti kehadiranmu lagi.
Engkaulah Ramadan al.Mubarak.
Allahu akbar.

SEKIAN. WASSALAM.



1 comment:

Leenoh said...

Tiada ulasan dicatatkan di akhir tajuk ini sehinga ini.