Friday, September 4, 2009

Hadis untuk renungan orang yang berpuasa.


السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ

Sebahagian besar daripada kaum muslimin dan muslimat telah mengetahui bahawa kurniaan Allah pada bulan Ramadan terbahagi kepada tiga bahagian ; iaitu pada permulaannya adalah Rahmah, dipertengahannya Maghfirah dan di akhirnya pula Terlepas dari azab api neraka.

Sekarang kita sedang berada di dalam Zon Maghfirah, berdasarkan kenyatan di atas kita telah berada di pertengahannya ,Dinilai secara matematiknya 10 hari kita akan berada di dalam zon Rahmah, 10 hari di dalam zon Maghfirah dan 10 hari lagi di dalam zon Terlepas dari azab api neraka.

Untuk mendapat dan mencapai ketiga-tiga perkara tersebut marilah kita sama-sama merenungi dan memikirkan nasihat-nasihat dan saranan yang terkandung di dalam Hadis di bawah ini untuk kita memahami dan mematuhinya.

#####

"Puasa itu adalah benteng terhadap api neraka dan bagi-Ku-lah puasa itu,Aku-lah yang langsung akan membalasnya. Orang meninggalkan nafsunya, meninggalkan makan dan minum kerana Aku. Sesungguhnya bau mulut orang yang berpuasa itu ( di akhirat kelak ) lebih wangi di sisi Allah daripada bau kasturi."
(HQR Baghawi,Thabrani dan `Abadan yg bersumber dari Basyir bin Khashashiah)
#####
"Barangsiapa yang menjaga dengan hati-hati tiga perkara pasti dia dalam perlindungan-Ku. Dan barangsiapa yg mensia-siakannya, ia benar-benar termasuk musuh-Ku. Ketiga-tiga perkara itu adalah solat,puasa dan mandi Junub."
(R.Baihaqi dari Hasan,Mursalan dan Ibnu Najjar yg bersumberkan dari Anas r.a)
#####
"Bukanlah orang berpuasa itu hanya berpuasa dari makan dan minum sahaja,tetapi juga dari omong-omong kosong dan kotor. Jika ada yang memaki-makimu atau berbuat kurang ajar padamu, ucapkanlah aku sedang berpuasa, sungguh aku sedang berpuasa."
(Al-Hadis)
#####
"Banyak orang yang berpuasa yang tidak dapat bahagian (pahala) hanyalah lapar belaka dan banyak pula orang berjaga malam (untuk solat dan zikir) yang tidak dapatkan bahagian(pahala) dari berjaganya itu kecuali hanyalah (kelelahan/keletihan) berjaga-jaga itu saja."
(Hadis riwayat Ibnu Majah yg bersumber dari Abu Hurairah r.a.)

#####

Ulasan ringkas:
Seseorang yang berpuasa mestilah mematuhi syarat-syaratnya sepanjang masa, mereka hendaklah menjauhi segala larangan Allah serta melakukannya dengan ikhlas iaitu berpuasa semata-mata kerana menyempurnakan perintah Allah, oleh itu mereka yang berpuasa juga hendak memahami segala hukum mengenai puasa khasnya dan hukum-hakam Islam yang lain amnya, pendeknya melaksanakan atau mengerjakan ibadat hendaklah dengan berpandukan ilmu dan pengetahuan mengenainya.

Kategori orang yang berpuasa terbahagi kepada tiga iaitu:

- Puasa umum:
iaitu berpuasa secar taqlid atau ikut-ikutan (Pak Turut) sekadar menahan makan dan minum tetapi tidak menahan nafsunya yang lain.

- Puasa khusus:
iaitu puasa orang yang mengetahui, berpuasa bukan sekadar menahan makan dan minum sahaja malah menahan nafsu dan mematuhi perkara lain yang dituntut oleh Islam.

-Puasa khusus al.khusus:
Iaitu puasa orang yang tidak terlalai sedikitpun malah hatinya tergantung kepada Allah sepanjang masa, inilah puasa yang tertinggi darjatnya di dalam Islam.
__________________________________________

__________________________________________

Sekian. Allah Maha Mengetahui. Wassalam.

No comments: