Sunday, September 20, 2009

Selamat Berpuasa Sunat Syawal- 1430.


السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ

Amalan baik jangan ditangguhkan kerana masa berjalan sangat pantas meninggalkan kita.
_____________

Berakhirlah sudah 1hb.Syawal dan berakhirlah juga sambutan berhari raya "Aidil Fitri" yang diperintahkan Allah dan muncul pula perintah yang kedua yang berkaitan dengannya iaitu perintah supaya berpuasa sunat 6 hari dalam bulan Syawal, mulai 2hb.Syawal sehingga 7hb. Syawal. cara tersebut adalah cara yang afdal atau terbaik, selain daripada itu juga terdapat pilihan lain iaitu berpuasa 6 hari dalam tempoh di antara 2hb.Syawal sehingga berakhirnya Syawal. pilihan ini tidak afdal.

Walaupun kita masih menyambut kunjungan tetamu ke rumah tetapi sambutan itu bukan lagi sambutan Hari Raya yang dimaksudkan atau yang diperintahkan, sebaliknya sambutan itu hanya merupakan sempena Hari Raya sahaja, sekurang-kurangnya dapat mengeratkan tali silaturrahim yang juga dititik beratkan oleh ajaran Islam. Insya Allah pahalanya akan diperolehi asalkan tidak dicampuradukkan dengan aktiviti yang dilarang Allah dan lagha.

Saya ucapkan Selamat Berpuasa Syawal kepada mereka yang akan berpuasa sunat Syawal esok hari . Semoga anda beristiqamah dan berterusan sehingga 7hb.Syawal dan saya juga berharap saya sendiri dapat beristiqamah bersama-sama anda.


Sekian. Wassalam.

No comments: