Thursday, September 3, 2009

Doa dan kehidupan

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ
Di dalam bulan Ramadan ini tercetus keluar dari hati orang Islam berbagai doa , mereka mengharapkan kebaikan dan kesejahteraan, mereka yang kurang berdoa telah bertambah bilangan doanya, mereka yang telah banyak berdoa semakin banyaklah doanya, suara doa berkumandang kedengaran baik di kampung mahupun di bandar atau bandar raya melalui pembesar suara atau siaraya yang canggih dan kuat laungannya, mereka yang berdoa itu terdiri dari berbagai manusia terdapat yang faham dan juga yang hanya pak turut, apapun semua mereka itu telah menghampirkan diri dengan Allah, malah mereka merendahka
n diri dan mengabdikan diri serta membuat pengakuan bahawa Allah Tuhan yang Maha Esa , Maha Berkuasa, Maha Besar dan Maha Sempurna dan kepada Dialah kita sembah dan memohon sesuatu.


Orang Islam yang taat kepada Allah Taala dalam masa sehari semalam sekurang-sekurangnya lima kali mereka memanjatkan doa kepada Allah memohon kesejahteraan di dunia dan di akhirat. Mereka yang sentiasa bersolat dan berdoa adalah mereka yang merendah diri dan menyerahkan diri mereka kepada Allah. Sebaliknya mereka yang tidak menunaikan solat dan tidak berdoa pula adalah dianggap orang yang bongkak dan sombong diri , tidak mahu dan enggan tunduk kepada Allah Taala.

Apakah perkara yang hendak didoakan ?.
Terdapat beberapa perkara asas yang perlu kita sentiasa berdoa. iaitu
:

> memohon kebaikan (kesejahteraan) di dunia -

> memohon kebaikan (kesejahteraan) di akhirat
-
> memohon dijauhi azab api neraka -

Doa yang mengandungi tiga perkara asas ini dinamakan ibu segala doa.

Rujuk surah al.Baqarah ayat 201 yang bermaksud:
"......... berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari siksaan api neraka".

Salah satu rukun khutbah adalah berdoa untuk kaum muslimin dan muslimat yang bermaksud " Ya Allah ampunkanlah kaum muslimin dan muslimat , mukminin dan mukminat yang masih hidup daripada mereka dan yang telah mati".

Kalau kita teliti daripada rangkaikata doa di atas kesemuanya melibatkan diri sendiri dan sekalian saudara Islam tanpa sempadan kaum, bangsa atau negara di dunia ini kerana Islam memerintahkan umatnya hidup bersaudara. Inilah hakikat Islam dan kehidupan orang Islam tetapi sejauh manakah ianya difahami dan dilaksanakan di dalam kehidupan orang Islam, konsep ini sangat cantik dan indah, jika mampu mengaplikasikan perintah dan suruhan Allah yang tersebut itu sudah tentulah orang Islam akan memiliki keamanan dan kesejahteraan di dunia dan di akhirat dan amnya dunia turut merasai kebaikannya.

Masih terdapat orang Islam berseronok dan berlazat-lazat dengan pergaduhan dan berbantah-bantah dan enggan mengikut ajaran Islam sepenuhnya dengan memberi berbagai-bagai alasan, mereka juga masih mengabaikan suruhan menutup aurat dan pentadbiran dalam berbagai aspek dengan mengambil budaya bukan Islam sehingga terikat kejab , kukuh dan sukar untuk dirongkaikan lagi.

Namun demikian kewajipan untuk merongkaikannya masih tertanggung di atas tanggungjawab orang Islam sehinggalah keadaannya kembali kepada sistem Islam yang dihendaki Allah Taala. Semuanya ini menggambarkan bahawa tidak selarasnya ucapan doa dengan kehidupan sebenar bagi sesetengah orang Islam, keadaan ini tidak mendayakan doa tersebut dimakbulkan Allah.

Jika kita benar-benar memahami doa masakan kita bersengketa dengan sesama saudara Islam, selepas solat didoakan supaya kaum muslimin dan muslimat mendapat kesejahteraan dalam keadaan tidak mengecualikan sesiapapun atau menggunakan ayat-ayat yang tidak mengecualikan sesiapapun di antara kaum muslimin itu tetapi setelah keluar dari tempat solat kita mulai bergaduh dan bersengketa. Masing-masing menyalahkan antara satu sama lain. Hakikat sebenar tentulah salah seorang atau salah satu kumpulan dari mereka tidak patuh kepada Islam, jika kedua-dua pihak patuh dan berusaha bersungguh-sungguh untuk menghayati kehidupan Islam sudah barang tentu persengketaan seperti itu tidak akan berlaku. Seruan Allah supaya kembali kepada Allah dan Rasul-Nya tidak diindahkan walaupun setiap Jumaat dilaungkan oleh khatib di dalam khutbahnya.


_________

Firman Allah bermaksud:
"Wahai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Qur'an) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya".
Surah An.Nisaak (ayat 59)

__________

Mengapakah kita bersengketa dengan mereka yang setiap hari kita mendoakan kesejahteraannya ( muslimin dan muslimat ). Apakah lojiknya doa kita itu. Adakah keadaan ini menuntut kita membuat anjakan pradigma ke arah penyelarasan doa dengan amalan harian supaya amalan atau kehidupan harian tidak bertentangan dengan doa kita dan ajaran Islam.

Apapun yang sedang berlaku kewajipan berdakwah dan perjuangan ke arah menghayati Islam wajib diterus dan disuburkan di dalam masyarakat Islam dan masyarakat manusia amnya. Perjuangan Nabi Muhammad.s.a.w. hendaklah diwarisi dan diteruskan dengan penuh hikmah dan kesabaran. Islam sebagai addin atau suatu cara hidup wajib diperkenalkan kepada manusia yang belum memahaminya.

"Allah Maha Mengetahui"

Sekian.Wassalam.


#######

Klik.
Mungkin anda ingin mengetahuinya:

:Surat Terbuka Untuk Penduduk Seksyen 23

: Bahasa Cina Perlu Jadi Bahasa Kedua..



#######

5 comments:

Maiyah said...

salam.. bila sy berdoa, sy rasa amat menyesal pada perbuatan lampau dan saat itu memori perbuatan silam itu pasti dtg padamasa sy berdoa dan itu membuatkan sy jd sungguh sedih dan berdoa dgn penuh hrp agr dosa diampunkan

satriyanie.... said...

assalam...sayer nak amik artikel nie. nak letak kat blog sayer. leh kan???

satriyanie.... said...

assalam...sayer nak amik artikel nie. nak letak kat blog sayer. leh kan???

Leenoh said...

Salam Maiyah.

Keadaan itu sebenarnya menunjukkan datang dari cetusan hati yang ikhlas dan menyesal terhadap kesilapan yang lalu itu menggambarkan rupa bentuk taubat nasuha.
Insya Allah doa tersebut dimakbulkan Allah.

Leenoh said...

Salam tia aliya.

Sesuatu yang baik kalau disebarkan akan menjadi lebih baik.
Ambillah tiada halangan. Insya Allah anda akan mendapat ganjarannya dari Allah.