Sunday, April 29, 2012

Kempen ZON BERSIH. Shah Alam.

Salam semua.

Dalam Majlis Pelancaran ZON BERSIH Shah Alam, Datuk Bandar ( Dato' Mohd.Jaafar bin Mohd.Atan ) menyentuh secara ringkas rasional kempen ini diadakan. 


Apakah itu Zon Bersih?
Dalam ucapan aluan Majlis Pelancaran Zon Bersih yang akan dirasmikan oleh Tan Sri Khalid Ibrahim  hari ini,  Datuk Bandar menyebutkan bahawa Zon Bersih ialah Satu kawasan yang telah dikenalpasti dan dipilih berdasarkan tahap kebersihan yang tidak memuaskan untuk dinaiktarafkan  sebagai kawasan bersih.

Matlamat Zon Bersih.
Matlamat Zon Bersih ialah suatu usaha memupuk kesedaran dan budaya cintakan kebersihan melalui penglibatan komuniti dan menyimpan hasrat dan bercita-cita menjadikan negeri Selangor sebuah negeri yang paling bersih, berbanding dengan negeri-negeri lain di Malaysia.

Kriteria.
Persekitaran yang bersih, infratruktur dan kemudahan awam yang diselenggarakan dengan baik, perlaksanaan kerja-kerja pengindahan dan penyelenggaraan landskap serta pengurusan aduan yang cekap.

Zon Bersih 2012.
Bagi tahun 2012 seksyen 10 & 11 dikenalpasti sebagai kawasan projek Zon Bersih. Pemilihan zon ini kerana ianya merupakan kawasan pembangunan terawal Shah Alam sejak tahun 70an. Kawasan ini memerlukan beberapa pembaikan dan naiktaraf untuk keselesaan penduduk setempat. 

Sekian...Wallahu aklam.

                    

No comments: