Friday, April 17, 2009

Sedutan Khutbah 21 Rabiul Akhir 1430H

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ
Salam sejahtera dan bertemu lagi. Seperti biasa pada petang ini saya menulis mengenai sedutan ringkas atau rumusan Khutbah Jumaat yang telah dibacakan sebentar tadi di masjid yang saya hadiri. khutbah yang disampaikan pada hari ini rumusannya seperti di bawah.

Di antara isi kandungannya:
(1) khutbah dimulakan dengan memenuhi rukunnya terlebih dahulu iaitu memuji Allah iaitu dengan membaca surah Al.Fatihah ayat 1 - 6. yang bermaksud " Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam. Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani . Yang menguasai pemerintahan hari Pembalasan ( hari Akhirat) Engkaulah sahaja (Ya Allah) yang
kami sembah , dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus." . dan kemudiannya diikuti dengan selawat ke atas junjungan kita Nabi Muhammad.S.A.W.

(2) Khutbah hari ini menarik perhatian sidang hadirin dengan menjelaskan tentang betapa istimewanya kejadian manusia, diterangkan fizikal dan jasmani manusia yang cantik dan canggih iaitu Allah menjadikan kepala berada di atas dan kakinya di bawah, hidung, telinga, kaki, tangan dengan serba lengkap dan terletak dalam keadaan yang sangat istimewa.

Manusia pula menjalani kehidupan dengan mendiami di rumah-rumah yang berbagai jenis, rumah teres, banglo, istana dan seumpamanya.
Sebahagian daripada mereka telah lalai dan tertipu dengan keindahan dan kemewahan dunia sehingga terlupa mengerjakan ibadat kepada Allah.
Mereka yang bertugas sebagai penggali kuburpun masih melupai Allah dengan melakukan maksiat selepas meliha
t kematian dan tidak mengambil iktibar daripadanya.

Mereka yang mengumpul atau mencari harta atau rezeki juga melupai Allah, dalam hal ini Khatib membacakan Surah Attakaasur ayat 1 - 2 yang bermaksud " Kamu telah dilalaikan ( daripada mengerjakan amal bakti ) oleh perbuatan berlumba -lumba untuk mendapatkan dengan sebanyak-banyaknya ( harta benda, anak- pinak, pangkat dan pengaruh )".


(3) Khutbah merujuk kepada perjumpaan Allah dengan roh manusia ketika manusia masih di alam roh, Allah menceritakan kepada rasul-rasul mengenai perkara ini dengan diketuai oleh Nabi Muhammad.S.A.W. menyatakan ramai manusia gagal mengahadapi ujian kerana mereka beribad
at untuk memasuki syurga dan mengelakkan diri daripada memasuki neraka. Mereka yang berjaya katanya hanya mereka yang beribadat semata-mata kerana Allah , berkaitan dengan perkara ini khutbat menjelaskan kepada sidang hadirin dengan membacakan doa iftitah , disamping memberi keterangan dan penjelasan, doa tersebut bermaksud.
"Allah Maha Besar Dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya.
Maha suci Allah sepanjang pagi Dan petang.
Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit Dan bumi,
Dengan suasana lurus Dan berserah diri Dan aku
bukan dari golongan orang musyrik.
Sesungguhnya solatku,
Ibadatku,
Hidupku,

Matiku
Adalah untuk Allah Tuhan sekelian
alam.
Tidak Ada sekutu bagiNya Dan kepadaku diperintahkan untuk tidak
Menyekutukan bagiNya Dan aku dari golongan orang Islam".



(4) Khutbah juga mengingatkan sidang hadirin bahawa ramai di antara penghuni neraka meluahkan penyesalan mereka dengan menyatakan mereka ingin kembali ke dunia untuk beribadat kepada Allah, khutbah merujuk kepada surah As-Sajadah ayat 12. yang bermaksud, " Dan ( sungguh ngeri ) sekiranya engkau melihat ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhan mereka ( dalam keadaan malu dan hina ), sambil merayu ): " Wahai Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar dengan sejelas-jelasnya ( akan segala yang kami ingkari dahulu ); Maka kembalikanlah kami ke dunia supaya kami mengerjakan amal-amal yang baik; sesungguhnya kami sekarang telah yaqin (yakin)".

(5) Kesimpulannya dinyatakan di dalam khutbah yang kedua, menegaskan bahawa menunaikan solat itu adalah fardu 'ain yang wajib ditunaikan dengan sewajarnya dan beribadat adalah semata-mata kerana Allah.( kerana patuh dan taat kepada Allah ).

(6) Khutbah diakhiri dengan doa untuk kesejahteraan muslimin dan muslimat dan juga memohon kesejahteraan dan kemakmuran negara.
Doa memohon keampunan muslimin dan muslimat adalah salah satu rukun khutbah Jumaat.

Sedutan ini ditulis berdasarkan isi kandungan yang mampu saya mengingatkannya sahaja dan banyak lagi isi penting yang tidak dicatatkan di sini.

Sekian.Wallahu aklam. Wassalam.

No comments: