Saturday, November 28, 2009

Pendakwah perlu berhati-hati bila berbahasa Melayu.

Salam semua.

Jangan sebut " Cina atau India" kalau dimaksudkan sebagai bukan Islam.

Saya bukanlah pakar bahasa Melayu, semasa kecil dahulu pun saya menggunakan dua bahasa setiap hari bersama kekawan di kampung, iaitu bahasa Melayu dan bahasa Siam ( bukan bahasa baku ), dalam pada itu kedua -dua bahasa itu juga dikuasai dalam keadaan lemah dan tidak fasih sebutannya , anih bukan...he3, anda membaca tulisan ini pun sudah mengetahuinya bahawa tulisan di atas skrin ini tidak menunjukkan penulisnya pakar bahasa Melayu, sebaliknya penguasaan bahasa Melayunya mendatar sahaja, malah menjurus kepada penguasaan yang lemah.

Walaupun demikian keadaannya, kekadang penulis masih terkesan juga istilah yang kurang tepat sering digunakan oleh orang Melayu, termasuk pendakwah dan penulis juga kekadang tersasul. Istilah itu kadang kala membawa kepada rasa sensi
tif bagi sesetengah orang,kini penulis sendiri pun tidak berpuashati dengan penggunaan bahasa yang begitu rupa.

Orang kita sering menyebut " Cina" bagi maksud orang bukan Islam, di mana seolah-olah mereka mengkategorikan Cina itu semuanya bukan Islam, pada hal orang Cina di dunia ini lebih ramai yang menganut Islam berbanding orang Melayu Malaysia, umpama menyatakan semua yang hijau itu rumput sedangkan banyak lagi benda lain yang berwarna hijau.pengucapan begini tentulah tidak tepat dan salah.

Jamaah Haji China tiba di tanah air mereka.

Perbuatan yang salah tentulah tidak elok diamalkan. Oleh itu janganlah disebut Cina kalau dimaksudkan bukan Islam kerana Cina juga ramai yang beragama Islam atau jangan disebut India kalau hendak dimaksudkan sebagai bukan Islam kerana India juga ramai yang menganut Islam di negara ini.

Jangan risau ini hanya pandangan penulis sahaja, kalau nak tumpang sekaki berilah respon...he3.

@@@@@

Cina muslim sedang menunjukkan cara menulis khat ( kaligrafi ) - ungkapannya dari terjemahan al.Hadis atau al.Quran- Di Karnival Mesra Mais 2009.

YB. Drs.Khalil Idham Lim
(Lim Chuan Hing Abdullah)

Us.Mohd.Farid Ravi Abdullah.
Mampu mengajar tilawah al.Quran melalui TV,
ahli penal forum dll.


Muhamad Yusuf Chen Kun.
Pakar tulisan khat.

Nama-nama di atas adalah sebahagian daripada contohnya sahaja, hakikatnya yang sebenar tidak mampu disenaraikan.

@@@@@

Oleh sebab telah ramai orang India dan Cina menganuti Islam, maka tidak sesuai lagi makna tersirat yang terkandung di dalam kedua-dua perkataan itu dianggap sebagai bukan Islam.
Demikian juga, kita biasanya tidak mengkategorikan muallaf kerana mengekalkan istilah muallaf sebagai istilah yang kekal digunakan ke atas seseorang bukan Islam yang beralih menganut Islam daripada agama asal mereka. Pada hal terdapat ramai di kalangan muallaf yang telah mendalami ajaran Islam sebelum dan setelah mereka memeluk Islam dan sebahagiannya berjaya sehingga memiliki ijazah dalam bidang tertentu dalam Pengajian Islam. Apakah kepada mereka yang telah berjaya ini masih layak dipanggil muallaf sedangkan mereka telah pun menceburkan diri dalam bidang dakwah dan berdakwah pula kepada orang Melayu Islam yang mana orang Melayu itu pula sejarah keislaman mereka berlaku sejak dilahirkan.

Pada hemat saya persekitaran yang menunjukkan bahawa Islam untuk semua perlu diwujudkan seperti membinakan Masjid Cina atau masjid-masjid yang bersenikan cina atau India sebagai lambang yang menunjukkan bukan orang Melayu sahaja yang menganut Islam di Malaysia ini. Dengan cara ini mungkin dapat mengubah tanggapan kabur yang masih diamalkan.

Islam untuk manusia dan jin.




Sekian.Wassalam.

No comments: