Friday, January 21, 2011

Menyesal kemudian tidak berguna.

Salam semua.

Menyesal dahulu pendapatan, menyesal kemudian tidak berguna.

Sedutan terjemahan ayat-ayat al.Quran ini sangat wajar untuk dijadikan renungan kita bersama pada hari yang mulia ini.

[9]
Mereka menjawab: “Ada! Sebenarnya telah datang kepada kami seorang Rasul pemberi ingatan dan amaran, lalu kami dustakan serta kami katakan (kepadanya): Allah tidak menurunkan sesuatupun, kamu (wahai orang yang mendakwa menjadi Rasul) hanyalah berada dalam kesesatan yang besar! ”
[10]
Dan mereka berkata: “Kalaulah kami dahulu mendengar dan memahami (sebagai orang yang mencari kebenaran), tentulah kami tidak termasuk dalam kalangan ahli neraka”.
[11]
Akhirnya mereka mengakui dosa-dosa mereka (sebagai orang-orang yang kufur ingkar), maka tetaplah jauhnya rahmat Allah dari ahli neraka.
[12]
Sesungguhnya orang-orang yang takut (melanggar hukum) Tuhannya semasa mereka tidak dilihat orang dan semasa mereka tidak melihat azab Tuhan, mereka beroleh keampunan dan pahala yang besar.
[13]
Dan tuturkanlah perkataan kamu dengan perlahan atau dengan nyaring, (sama sahaja keadaannya kepada Allah), kerana sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan segala (isi hati) yang terkandung di dalam dada.
[ Surah Al.Mulk ]

_________________________________

[31]
Sesungguhnya telah rugilah orang-orang yang mendustakan pertemuan mengadap Allah; sehingga apabila hari kiamat datang secara mengejut kepada mereka, mereka berkata; “Aduhai kesalnya kami atas apa yang telah kami cuaikan dalam dunia!” Sambil mereka memikul dosa-dosa mereka di atas belakang mereka. Ingatlah, amatlah buruk apa yang mereka pikul itu.
[32]
Dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan: dan demi sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Oleh itu, tidakkah kamu mahu berfikir?
[ Surah Al.An'am ]

_________________________

[66]
Pada masa muka mereka dibalik-balikkan dalam neraka, mereka berkata (dengan sesalnya): “Alangkah baiknya kalau kami dahulu (semasa di dunia) taat kepada Allah serta taat kepada Rasul Allah.
[ Surah Al.Ahzab ]

4 comments:

Kakzakie Purvit said...

Takutnya membaca semua makna-makna yang tersiart dalam A-Quran.

Boleh katakan semua entry ustaz kakak baca tapi tak tinggal jejak. Terima kasih dgn ilmu-ilmu diberi.

Hunny said...

Terima kasih atas peringatan pak Ngah..:)

Leenoh said...

Kakzakie.
Terima kasih kerana membacanya, insya Allah dapatlah kita kongsi pahalanya nanti.

Leenoh said...

Hani.
Peringatan untuk Pak Ngah juga.